Meta investeert 3 miljard euro in moederbedrijf van Ray-Ban en zet in op AI-wearables


Key takeaways

  • Meta Platforms heeft 3 miljard euro geïnvesteerd in EssilorLuxottica. De deal geeft het bedrijf een belang van bijna 3 procent in de brillengigant.
  • De investering is erop gericht om de mogelijkheden van AI te combineren met draagbare technologie. Dat kan leiden tot nieuwe producten.
  • De techgigant overweegt verdere investeringen in EssilorLuxottica. Het bedrijf zou zo een belang van 5 procent kunnen verwerven.

Meta Platforms heeft een strategische zet gedaan in de wereld van slimme brillen. Het bedrijf heeft een belang van bijna 3 procent genomen in EssilorLuxottica, het moederbedrijf van Ray-Ban. De investering, die op ongeveer 3 miljard euro wordt geschat, laat Meta toe te profiteren van de groeiende vraag naar AI-gestuurde wearables. Dit meldt een bron aan Reuters.

De overname vindt plaats terwijl de techreus miljarden investeert in de ontwikkeling van zijn AI-infrastructuur. Door artificiële intelligentie te integreren in draagbare technologie, hoopt het bedrijf nieuwe gebruikers aan te trekken en zijn bereik uit te breiden buiten sociale media.

Bijkomende investeringen op komst

Bloomberg News meldde dat het bedrijf verdere investeringen in EssilorLuxottica overweegt, waardoor het belang van Meta na verloop van tijd zou kunnen toenemen tot ongeveer 5 procent. Die mogelijke stap komt er na het commerciële succes van de Ray-Ban Meta-brillen, die in 2023 op de markt kwamen en waarvan inmiddels miljoenen exemplaren zijn verkocht.

Nieuwe partnerschappen

Vorige maand ging Meta een partnerschap aan met Oakley voor de lancering van de ‘Oakley Meta HSTN’. Dat is een slimme bril met een handsfree camera, open luidsprekers, waterbestendigheid en integratie van Meta AI.

Francesco Milleri, CEO van EssilorLuxottica, verklaarde eerder dat het bedrijf zijn productiecapaciteit voor slimme brillen wil uitbreiden. Ook zouden er bijkomende samenwerkingen met Meta kunnen volgen, onder meer via andere merken binnen het portfolio van de brillenreus. (jv)

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.