De Formule E heeft het voorbije seizoen een omzet geboekt van meer dan 200 miljoen euro. Tevens werd een winst van 1 miljoen euro gerealiseerd. Daarmee kon de Formule E voor de allereerste keer in zijn vijfjarig bestaan een positief resultaat registreren. Dat heeft Alejandro Agag, oprichter en voorzitter van de competitie, gemeld. Het positieve financiële resultaat was volgens Agag in belangrijke mate te danken aan een grotere interesse bij de sponsors.
De jaren voordien had de competitie nog een verlies van achtereenvolgens 26,4 miljoen euro en 20,8 miljoen euro geleden. Agag kon bovendien melden dat volgend jaar ook de merken Mercedes en Porsche bij de elektrische tegenhanger van de Formule 1 aan de start zullen verschijnen. Zij vervoegen teams van onder meer Nissan, Citroen, BMW, Jaguar, Audi en Mahindra.
Toekomst
“Sponsoring vertegenwoordigt in de Formule E inmiddels nagenoeg de helft van alle inkomsten,” benadrukt Alejandro Agag. “Tegenover het jaar voordien liet de sponsoring vorig seizoen een stijging met 25 procent optekenen. Onder meer Bosch, Heineken, Moët & Chandon en Saudi Arabian Airlines sloten zich als sponsor bij de Formule E aan.”
Agag zegt dat zich steeds meer sponsors aanbieden. Bovendien blijkt ook de looptijd van de contracten langer te worden. Volgens de oprichter zien vele sponsors de Formule E als een project dat in de toekomst belangrijke baten kan opleveren.
“Financieel laat de Formule E met een break-even een historisch moment optekenen,” betoogt Agag. “De competitie heeft dan ook een grote weg afgelegd. Na drie races bleek de Formule E snel te zullen verdwijnen. Inmiddels zijn er zestig races gereden. De competitie boekt niet alleen winst, maar kan tevens een sterke omzetgroei melden. Alles wijst erop dat die trend zich ook in de toekomst verder zal doorzetten.”
Toeschouwers
Naast de sponsoring hebben volgens Agag ook de inkomsten uit de ticketverkoop, het verbruik, de mediarechten en de betalingen door de gaststeden allemaal een stijging laten registreren.
Vier jaar geleden verwierven de mediaconcerns Liberty Global en Discovery in het kapitaal van de Formule E een minderheidsbelang. Deze nieuwe partners brachten voldoende middelen aan boord om de activiteiten te kunnen verder zetten.
Agag meldde nog dat de dertien races het voorbije seizoen in totaal meer dan 400.000 toeschouwers hebben aangetrokken. “Dat is een nieuw record,” aldus de topman. “Daarnaast werden de wedstrijden wereldwijd door 411 miljoen televisiekijkers gevolgd. Dat was een stijging met 24 procent tegenover het seizoen voordien.”