Volgens een analyse van de advertentiesite AutoScout24 is de gemiddelde prijs van elektrische tweedehandswagens het afgelopen kwartaal met zo’n 10 procent gezakt in vergelijking met een jaar eerder. Dat komt omdat er momenteel een overaanbod is op de tweedehandsmarkt. Veel gezinnen zijn nog niet bereid om hun brandstofwagen in te ruilen voor een groener alternatief.
Key takeaways
- De gemiddelde prijs voor een elektrische wagen op de tweedehandsmarkt is tussen het eerste kwartaal van 2024 en het eerste kwartaal van 2025 met 11,8 procent gezakt.
- Gegevens van AutoScout24 leren ons dat de Tesla Model 3 momenteel de meest populaire elektrische tweedehandswagen is.
- Hoewel er meer interesse is in elektrische wagens staat nog niet iedereen te springen om zo’n voertuig te kopen. Het zijn nu voornamelijk bedrijven die massaal elektrische wagens kopen vanwege fiscale redenen.
In het nieuws: Wie in het eerste kwartaal van dit jaar een elektrische wagen op de tweedehandsmarkt kocht, betaalde daar gemiddeld 42.764 euro voor.
- Daarmee ligt de prijs 11,8 procent lager dan een jaar eerder. Toen veranderde een elektrisch voertuig van eigenaar voor gemiddeld 48.485 euro.
- Volgens de aanbiedingen op AutoScout24 is de Tesla Model 3 momenteel aanvoerder onder de bestverkopende elektrische tweedehandswagens. Je betaalt er vandaag gemiddeld 29.000 euro voor, terwijl dat vorig jaar nog 36.000 euro was.
- “Toch blijven na deze Amerikaanse elektrische wagen vooral dure modellen populair: op plaats twee de Porsche Taycan, gevolgd door de Tesla Model Y, Audi e-tron en Mercedes EQE”, merkt AutoScout24 op.
Particulieren kiezen nog niet massaal voor elektrische tweedehandswagens
Duiding: Waarom daalt de prijs?
- Hoewel er meer interesse is in elektrische wagens staat nog niet iedereen te springen om zo’n voertuig te kopen. Het zijn nu voornamelijk bedrijven die massaal elektrische wagens kopen vanwege fiscale redenen. De tweedehandsmarkt daarentegen blijft vooral een particuliere activiteit. Het is daarom een goede indicator om aan te geven hoe populair de elektrische wagen bij de gezinnen is.
- Volgens recente cijfers van mobiliteitsfederatie Traxio domineren benzinewagens nog altijd de tweedehandsmarkt met een marktaandeel van 55,8 procent, gevolgd door dieselwagens (27,3%). 16,4 procent van de ingeschreven tweedehandswagens is geëlektrificeerd: 12,6 procent hybride en 3,8 procent volledig elektrisch.
- Volgens AutoScout24 wint de elektrische wagen wel beetje bij beetje aan populariteit. “Elektrische tweedehandswagens waren in het eerste kwartaal goed voor bijna 4 procent van alle inschrijvingen – nieuw én tweedehands samen. In totaal werden er 7.195 elektrische tweedehandswagens ingeschreven, goed voor een stijging van 46,6 procent ten opzichte van vorig jaar”, klinkt het.
- Daar komt nog eens bij dat Vlaamse gezinnen niet langer gebruik kunnen maken van een overheidspremie van 5.000 euro wanneer ze een groene wagen (van minder dan 40.000 euro) kopen. Het Vlaams Parlement heeft die steunmaatregel in het najaar van 2024 stopgezet omdat de kosten te hoog opliepen.
- Intussen neemt het aanbod van tweedehands elektrische voertuigen verder toe, wat de prijzen vermoedelijk nog verder zal doen dalen.
Impact op leasingcontracten
Ook dit: De dalende prijs van elektrische tweedehandsvoertuigen kan op termijn gevolgen hebben voor de leasingsector.
- Het leasingcontract bepaalt de restwaarde van de auto op het einde van de rit. De restwaarde is bepalend voor de leasingprijs en ligt bij elektrische wagens bij de start van het contract heel hoog. Maar als tijdens de looptijd van het contract de prijzen voor elektrische tweedehandswagens dalen, verkopen leasingmaatschappijen uiteindelijk veel van hun elektrische wagens met verlies. Met het onvermijdelijke gevolg dat de leasingprijs van elektrische wagens moet stijgen.
Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.