Peiling HLN/VTM/Le Soir/RTL: De Wever niet eerste keus van de Vlamingen

Bij de vraag “wie wil u als minister-president”, verkiest de Vlaming Hilde Crevits (54 procent) boven Bart De Wever (46 procent). Dat resultaat, en een enorme klim in de populariteitscijfers, duiden op een groot potentieel voor Crevits als boegbeeld bij CD&V. Werkt de ‘knuffelcampagne’ van N-VA voor Crevits dan niet? 

“Het scoutsmeisje” en ook “het slimste en liefste meisje van de klas”: bij N-VA doet men een beetje badinerend over de kandidatuur van Hilde Crevits (CD&V) als Vlaams minister-president. De aanpak is simpel: haar kandidatuur niet frontaal aanvallen, maar eerder haar overladen met bloemen, zonder haar al te serieus te nemen. Vergelijk het even met hoe Kris Peeters (CD&V) werd aangepakt toen die naar Antwerpen kwam wonen, en u weet genoeg over hoe ‘soft’ de N-VA blijft.

Waarom die fluwelen aanpak? Wel, het gevaar bestaat volgens de Vlaams-nationalisten, dat als de N-VA en Bart De Wever op kop, frontaal de aanval zouden lanceren, dat terugkomt in hun gezicht. Crevits heeft een positief imago, terwijl De Wever nu al moet opletten niet een te hard imago neer te zetten. Het beeld van de rechtse, onbuigzame man die verbaal inbeukt op een frisse, rustige vrouw, dat wilden De Wever en co absoluut vermijden.

Bovendien was de kandidatuur van Crevits altijd al onschadelijk, zo vond N-VA. Immers, mathematisch is de kloof in de peilingen tussen marktleider N-VA en runner-up CD&V bijzonder groot. Plus, in het Vlaams parlement heeft de N-VA in bijna elk scenario op basis van de peilingen ruim de grootste fractie. “Als Crevits minister-president wil worden, zal dat dus met een linkse coalitie moeten zijn”, was zowat de ergste aanval die De Wever de afgelopen campagne al lanceerde.

Niet iedereen bij N-VA gelukkig

Maar binnen de N-VA is niet iedereen zo gelukkig met die ‘softe aanpak’. In West-Vlaanderen moeten Sander Loones (ooit 28 volle dagen minister van Defensie) en de nog onbekende Bert Maertens als lijsttrekkers de meubelen proberen te redden. Maar zeker daar is een hardere aanpak nodig, waarbij Crevits als “te links” wordt weggezet, zoals met Peeters gebeurde, zo geloven lokale kopstukken.

Bovendien blijkt uit de peiling van HLN/VTM/Le Soir/RTL bij 1.004 Vlamingen dat een meerderheid zowaar Crevits verkiest, boven De Wever, als minister-president. Het duidt op het brede appeal dat de West-Vlaamse heeft opgebouwd: ze schoot ook in diezelfde peiling naar omhoog in populariteit en zit daarbij nummer één De Wever vlak op de hielen.

Bij de bevraging legden de onderzoekers een binaire vraag voor: ofwel De Wever, ofwel Crevits. En daarin wint de CD&V’ster: ze haalt 54 procent tegenover maar 46 procent voor De Wever. Een bewijs dat haar zachte imago meer mensen kan charmeren. Zeker op links, bij kiezers van sp.a, Groen en PVDA, los van de eigen CD&V-stemmers, haalt Crevits ruim hogere scores dan De Wever. Die scoort uiteraard hoger bij z’n eigen N-VA-stemmers en bij Vlaams Belang-kiezers.

Peilingen in Limburg geven hoop voor CD&V

Uiteraard zegt zo’n peiling niet gigantisch veel over hoe burgers uiteindelijk zullen stemmen: ze hebben veel meer keuze dan enkel Crevits of De Wever. Maar het geeft CD&V bijzonder veel zelfvertrouwen over inzetten op boegbeeld Crevits, over hoe ze met ‘ons Hilde’ in de campagne toch een breed publiek kunnen aanspreken.

Bovendien was er een positieve peiling voor CD&V in het Belang van Limburg, waar de christendemocraten de N-VA op de hielen zitten als grootste partij voor de Kamer. Voor het Vlaams parlement halen ze zelf de eerste plek. Dat is voor voorzitter Wouter Beke dan weer een bijzonder grote opsteker. Een scenario waarbij op 26 mei CD&V zowel in West-Vlaanderen als in Limburg de N-VA achter zich laat, zou de partij toelaten om slechtere scores in Oost-Vlaanderen en vooral Antwerpen af te dekken.

Ondertussen heeft N-VA nog vijf dagen om zich af te vragen of de knuffelcampagne vol te houden is, of het misschien toch tijd is een versnelling hoger te schakelen in de strijd tegen “het scoutsmeisje”.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.