Ook dit jaar is Colruyt door Test-Aankoop erkend als de goedkoopste supermarktketen. Toch is er een ware prijzenoorlog aan de gang die de positie van Colruyt onder druk zet. Vooral bij de goedkoopste producten woedt er een hevige concurrentie met andere winkels.
Colruyt is opnieuw als goedkoopste supermarkt uit de prijsenquête van Test-Aankoop gekomen. Daarvoor werden 48.864 prijzen geanalyseerd. Ook blijven Smatch en Match de duurste ketens. Daar betaal je respectievelijk 20 en 18 procent meer dan bij Colruyt. Toch wil dat niet zeggen dat je bij Colruyt sowieso minder geld uitgeeft. Veel hangt ook af van het soort producten dat je koopt. Zo is het prijsverschil tussen de goedkoopste en de duurste keten vooral bij de grote merken gestegen. De prijzen van de witte producten daarentegen zijn meer naar elkaar gegroeid. Het gaat om Everyday (Colruyt, Okay, Spar), Aro (Makro), Winny (Cora, Match, Smatch), Discount (Carrefour) en AH Basic (Albert Heijn). Toch blijft Colruyt ook op dat vlak de goedkoopste. De huismerken van Aldi en Lidl zijn op hun beurt weer 25 procent goedkoper dan bij Colruyt (Boni).
Alleen maar goedkoper?
In vergelijking met 2016 zijn Match en Smatch vooral duurder geworden. Intermarché, Proxy Delhaize, Okay, Delhaize en Albert Heijn zijn goedkoper. Dat is allemaal het gevolg van de concurrentie. Goed nieuws voor de consument, maar er wordt verwacht dat de trend zich niet blijft voortzetten. Zo verwachten boeren en leveranciers nog steeds een eerlijke prijs voor hun producten.