“Slechts 3 mensen kennen de formule waarmee Coca-Cola wordt gemaakt”

Slechts drie mensen kennen de formule waarmee Coca-Cola wordt gemaakt. Dat heeft de Spanjaard Marcos de Quinto, een voormalig vice-voorzitter van Coca-Cola, gezegd in een interview met de Spaanse radiozender Cadena Cope. de Quinto werd er geïnterviewd naar aanleiding van zijn verkiezing vorige zondag tot parlementslid voor de centrum-rechtse partij Ciudadanos.

de Quinto trad op zijn drieëntwintigste in dienst bij Coca-Cola en werkte zich daarna op tot in de hoogste regionen van het management van de globale frisdrankenreus. Eerst als voorzitter van Coca-Cola Iberia (Spanje + Portugal), later als Chief Marketing Officer voor de globale organisatie, met hoofdzetel in Atlanta (VS).

Volgens de Quinto kent geen van de huidige topmanagers van het bedrijf de formule waaruit de donkere frisdrank wordt gemaakt. Ook de CEO niet. Slechts drie mensen op aarde zouden de formule kennen en geen van hen is bekend, aldus de Quinto. “Niemand weet wie ze zijn en dat is maar goed ook.”

Waarom Coca-Cola nooit gepatenteerd werd

Hij legde ook uit waarom de formule niet gepatenteerd is. “Wanneer je een patent aanvraagt moet je je geheim prijsgeven. Wie een geheim wil behouden kan met een patent dus weinig doen,” aldus de kersverse verkozene. Vooral omdat een patent maar maximum 20 jaar geldig blijft, daarna wordt het publiek domein. Dat is ook de reden dat mensen die in de productie-afdeling van Coca-Cola werken geen idee hebben hoe de drank is samengesteld.

de Quinto legde uit dat de ingrediënten voor het maken van Coca-Cola in drie verschillende delen bij de productieplaatsen worden aangeleverd. Niemand weet exact weet waar, wanneer en hoe die leveringen plaatsvinden.

Mythes omtrent Coca-Cola

De geheime formule van Coca-Cola is een goed bewaard geheim waarover verschillende theorieën de ronde doen. Volgens Coca-Cola zelf is het geheime ingrediënt een combinatie van verschillende natuurlijke smaakstoffen. Die combinatie kreeg de naam 7X mee. Men bewaart de geheime formule in een bankkluis in Atlanta. Niet drie, maar slechts twee mensen zouden de formule kennen en deze mensen zouden niet samen mogen reizen.

Zo zou Coca-Cola een geheim ingrediënt bevatten, waarvan slechts een heel beperkte groep mensen weet over welk bestanddeel het gaat. Net daarom zouden andere fabrikanten de smaak niet volledig kunnen kopiëren.

Apothekers maakten zowel Coca-Cola als Pepsi

Het is algemeen geweten dat Coca-Cola het geesteskind is van de Amerikaanse apotheker John Pemberton. Hij bracht het in laatste kwart van de negentiende eeuw op de markt. Pemberton promootte zijn uitvinding als een verfrissende, opwekkende en versterkende sodadrank. Collega-apotheker Asa Candler zou na de dood van Pemberton van de drank een absoluut succesproduct maken.

Dat was echter ook het geval met apotheker Caled Bradham. Die bracht in het begin van de twintigste eeuw Pepsi-Cola op de markt. Die frisdrank bevatte het enzym pepsine, als een kalmerend middel voor de maag. Naast de latere mastodonten Coca-Cola en Pepsi-Cola brachten apothekers ook andere dranken op de markt. Dr. Pepper, Royal Crown Cola en Canada Dry bijvoorbeeld.

Is de formule onkraakbaar?

Verscheidene mensen beweren de formule te hebben gekraakt, maar nooit is een evenwaardig product op de markt opgedoken.

Coca-Cola zelf maakt zich weinig zorgen. Volgens het bedrijf kan ieder talentrijk chemicus een goed beeld krijgen van het recept. Maar het geheim zit in de de juiste dosering van de ingrediënten.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.