“Het gevecht tegen de GAFA’s (Google – Amazon – Facebook – Apple) gaat de beslissende fase in. De ganse Europese digitale economie is betrokken partij.” Dat zegt Andreas Wiele (foto), de CEO van de digitale poot van het Duitse uitgeversconcern Axel Springer, in een interview met de Franse zondagskrant Journal du Dimanche.
Volgens de Duitser hebben de GAFA’s maar één doel voor ogen en dat is om van het internet een gesloten systeem te maken, waarbij er geen enkel behoefte is on Amazon, Google, Facebook of Apple te verlaten.
“Google was ooit een soort van internetgids die de bezoeker zo veel mogelijk andere sites wilde aanreiken. Het was een vraagmachine. Vandaag is het een antwoordmachine die elke bezoeker binnen de eigen machine wil houden.”
Zero-click zoekopdrachten nu boven de 50%
Wiele heeft zeker geen ongelijk. Uit een studie die vorige maand werd gepubliceerd bleek dat 50,3 procent van de ingevoerde opdrachten in de zoekmachine van Google geen enkele click opleverde. Daarmee lieten zogenaamde zero-click zoekopdrachten voor de eerste keer in de geschiedenis een score van meer dan 50 procent optekenen.De studie werd opgesteld door het dataplatform SparkToro en marktonderzoeker Jumpshot, gebaseerd op een analyse van meer dan 140 miljoen zoekopdrachten.
Dat betekent dat vele gebruikers niet langer bij de originele bron van de informatie terecht komen. Google is daarbij niet langer een tussenpersoon, maar geeft rechtstreeks antwoord op de gestelde vragen.
Volgens Wiele is de strijd zeker niet op voorhand gewonnen en moeten uitgevers de doelstellingen van de GAFA’s met alle mogelijke legale middelen bestrijden. “We respecteren het ondernemerssucces van de GAFA’s. Maar we meten wel met dezelfde middelen kunnen strijden binnen dezelfde omgeving.”
“De GAFA’s zijn actief in steeds meer sectoren. Google heeft nu ‘Google for Jobs’, Facebook heeft haar ‘Marketplace’ en Google wil in 2020 ook vastgoed gaan aanbieden. Indien Europa geen alternatieven ontwikkelt zal er straks geen plaats meer zijn voor kleinere makelaars of rekruteringsbureaus. Wat als een Amerikaans bedrijf straks de Europese rekruteringsmarkt domineert?”
Bild: van 2,4 miljoen naar 1,5 miljoen exemplaren op 5 jaar tijd
Wiele bevestigt ook de ononderbroken achteruitgang van de verkoop van gedrukte publicaties. Bild, de populaire tabloidkrant van de Axel Springer Groep, verkoopt nog 1,5 miljoen exemplaren per dag, vergeleken met 2,4 miljoen 5 jaar geleden. Anderzijds kunnen Bild en Die Welt samen al rekenen op 550.000 digitale abonnees. Dat digitale succes is volgens Wiele zeker ook een gevolg van het ‘fake news’-debat. “Mensen vertrouwen op merken. Dat speelt in ons voordeel.”