De Amerikaanse webwinkel Amazon breidt zijn activiteiten opnieuw verder uit naar andere sectoren. Het bedrijf van Jeff Bezos participeert in de laatste kapitaalronde van de Britse maaltijdenbezorger Deliveroo.
Hoeveel het bedrijf investeert is niet direct duidelijk, wel dat Deliveroo 575 miljoen dollar (515 miljoen euro) ophaalt en het bedrijf achter de fluorescerende fietsers daarmee op 3,5 miljard dollar wordt gewaardeerd. In 2017 was dat nog 2 miljard dollar.
Amazon gaat op die manier de concurrentie aan met Uber, dat grote delen van de markt domineert met zijn besteldienst Uber Eats. Volgens insiders was de laatste kapitaalronde van Deliveroo nodig om niet enkel met Uber Eats, maar ook met onder meer Just Eat en Takeaway.com te kunnen blijven concurreren. Andere investeerders zijn T. Rowe Price, Fidelty Management en Greenoaks. Deliveroo is ondertussen in 14 landen actief, waaronder ook België. Maar vele van deze maaltijdbezorgers draaien nog altijd verlies, omdat het onderhouden van zo’n bezorgersnetwerk kostbaar is.
Een commercieel succes? Vergeet het…
Ook de problematiek die bedrijven als Lyft en Uber treft is Deliveroo niet vreemd. Die bedrijven zijn er in geslaagd hun populariteit te laten doorgaan voor een commercieel succes. Niets is minder waar. Het verhaaltje dat marktleiderschap winsten zou genereren is ondertussen al doorprikt. Beide slagen er niet in een beter verhaal te vinden. Op de lange duur dreigt het zakenmodel eerder een subsidievat zonder bodem te worden.
Tot het zover is moeten deze bedrijven enkel mensen vinden die bereid zijn nog meer te betalen dan wat anderen tot nog toe hebben willen investeren. Tot voor kort leende het beursklimaat van “overvloedige assetinflatie, kunstmatig hooggehouden prijzen en overcapaciteit” zich daar toe.
Maar het aandeel Lyft noteert 3 maanden na zijn beursintroductie al 33% onder zijn piekprijs van 29 maart. Uber ging vorige week tegen een opmerkelijk lager dan verwachte waardering naar de beurs. Desondanks scheert het aandeel evenmin hoge toppen.
Dat Deliveroo de verliezen opstapelt zal Amazon geen zorg zijn. Nu het bedrijf zijn Amazon Eats voorbereidt komt de dag waarop alles wat bij u thuis wordt besteld, de stempel Amazon draagt, steeds dichterbij. Het pad naar een verpletterende, maar daarom niet minder enge, dominantie lijkt geëffend.