Ruim 50 miljoen Amerikaanse gezinnen beschikken al over een Alexa, de ‘slimme speaker’ of ‘virtuele assistent’ van webwinkel Amazon. Dat is een enorm aantal in een land met 325 miljoen inwoners. Toch heeft de introductie van deze apparaten niet tot de verhoopte verkoopsgolf geleid. Dat blijkt uit informatie die de website The Information kon halen bij Amazon zelf.
Er zijn weinige zaken die deze virtuele assistenten niet kunnen: ze kunnen de temperatuur binnenshuis regelen, ze kunnen muziek afspelen, ze kunnen het weerbericht opvragen, ze kunnen het nieuws lezen en ze moeten vooral … producten verkopen.
Maar volgens de gegevens heeft amper 2% van de eigenaars al eens een product bij Amazon aangekocht via Alexa. Analisten vragen zich af wat dan wel het probleem is en waarom Alexa zo veel moeite heeft om Amazons topverkoper te worden.
Volgens onderzoeksbureau Gartner is het antwoord op die vraag irrelevant en wel omdat Amazon Alexa nooit heeft gepositioneerd als een middel om meer producten te verkopen.
Eerst een mediaplatform, pas dan een e-commerceplatform
De slimme speaker is volgens Gartner in de eerste plaats een mediaplatform en pas dan een e-commerceplatform. Amazon promoot via Alexa dan ook vaker externe partners dan het eigen aanbod. Dat moet blijken uit de lijst met meest gepromote merken op Alexa, die wordt aangevoerd door de Amerikaanse mediabedrijven CNN en Buzzfeed.
Merken moeten een gans nieuw strategie implementeren willen ze succes boeken via Alexa. Tot nog toe hebben die vooral geïnvesteerd om hun producten zo hoog mogelijk te rangschikken in zoekmachines, zoals Google. Maar vanaf nu moeten ze letterlijk en figuurlijk vechten om het hart van de digitale assistent te veroveren. Opdat die hun producten als eerste aan die miljoenen klanten gaat suggereren.
Alexa raadt merken dan ook aan om partnerships af te sluiten met mediabedrijven die hun strategie al wel op poten hebben en zo met ‘voice marketing’ te experimenteren.
Gaming, muziek, maar vooral… nieuws
Gaming en muziek zijn vandaag de twee meest uitgebreide categorieën op Alexa, maar de meest verfijnde categorie is ongetwijfeld het nieuws. Het vaakst te horen spraakcommando is een herhaling van de hoofdpunten van het nieuws. Mediabedrijven doen het op Alexa dan ook beter dan andere merken. Zo zijn de recepten van Allrecipes.com op Alexa een pak populairder dan de informatie van pakweg het voedingsmerk Campbell’s. De top vijf van de nieuwscategorie op Alexa wordt aangevoerd door Fox News, CNN, Major League Baseball, BBC en de New York Times.
Gartner raadt merken dan ook aan bestaande samenwerkingen met mediabedrijven uit te breiden tot de ‘slimme speaker’ om zo hun ‘voice marketing’ te optimaliseren.