Via Likes.com:
-
Recent fenomeen. Pas in de jaren 1990 brak flessenwater op de markt door en werd het een symbool van ons verlangen naar fitheid en ons ‘gezondheidsbewustzijn’. De V.S. vormen vandaag de grootste markt voor flessenwater, gevolgd door Mexico, China en Brazilië.
-
Gigantische winstmarges. Leidingwater kost in de V.S. ongeveer 0,03 eurocent per liter. Voor een fles water van een goed merk betaal je echter al gauw twee euro per liter; in een restaurant of een discotheek nog meer. Zelfs de goedkoopste merken hanteren enorme winstmarges, die in sommige gevallen kunnen oplopen tot 280.000%.
-
Advertentiecampagnes. De gemiddelde Amerikaan drinkt 220 liter flessenwater per jaar, wellicht grotendeels als gevolg van grootschalige reclamecampagnes. Desalniettemin blijft flessenwater weinig meer dan gefilterd water van de kraan.
-
Slecht voor het milieu. De illusie van ‘beter water’ heeft een hoge prijs voor het milieu. Jaarlijks wordt 1,5 miljoen ton plastic vervaardigd voor de flessenwaterindustrie. Met de vervuiling die door het transport en de afvaloverlast worden veroorzaakt wordt dan niet eens rekening gehouden.
-
Chemicaliën. Er is opvallend weinig regelgeving met betrekking tot gebotteld water. Hoewel vrijwel alle wetenschappers het erover eens zijn dat flessenwater veilig is, bevat het wel tal van chemicaliën. Ruim een derde van de merken zou volgens sommige studies zelfs (minieme hoeveelheden) kankerverwekkende stoffen, fluoride en oestrogeen bevatten.
-
Ecosystemen. Bedrijven als Coca-Cola, Nesté, Pepsi, Evian en Fiji Water verdienen miljarden aan water en bedreigen zodoende hele ecosystemen. Zo tappen ze bronwater af wat nabij gelegen waterstromen, waterputten en boerderijen in gevaar brengt.
-
Multinationals. Wanneer een bedrijf exclusieve rechten op waterontginning in gebieden in ontwikkelingslanden verkrijgt, worden de bewoners verplicht om gebotteld water te kopen in plaats van het zelf uit de grond te halen. Dit leidt tot wantoestanden zoals in Nigeria, waar families soms tot de helft van hun salaris moeten uitgeven aan water.
-
Filters. Het probleem met leidingwater is dat het chloor bevat (om bacteriën te doden). Dit geeft het water een smaak die velen niet bevalt. Je hoeft echter niet over te schakelen op flessenwater om van die chloorsmaak af te raken: een waterfilter komt veel goedkoper uit.
-
Hetzelfde water. In ongeveer 25% van de gevallen komt het water in het flesje waar je voor betaalt van dezelfde bron als het leidingwater in je regio.
-
Mensenrecht? Peter Brabeck-Letmathe is de voormalige CEO van Nestlé en beschrijft de idee van water als een universeel mensenrecht als “extreem”. Hij pleit voor privatisering van 98,5% van de watervoorraad “om verspilling te voorkomen” – en om er nog meer aan te verdienen wanneer de klimaatverandering globale droogte begint te veroorzaken.