Belgische politieke partijen gaven in 2024 meer uit aan online advertenties dan ooit tevoren

De Belgische politieke partijen hebben in 2024 in totaal meer dan 15 miljoen euro uitgeven aan advertenties op sociale media. Dat blijkt uit een jaarrapport van AdLens, dat die gegevens al sinds 2020 bijhoudt. Het gaat om een recordbedrag.


Key Takeaways

  • Belgische politieke partijen hebben in 2024 in totaal meer dan 15 miljoen euro uitgegeven aan advertenties bij Meta en Google.
  • Dat is meer dan een verdubbeling in vergelijking met in 2023.
  • Vlaams Belang is op beide platformen koploper met een bedrag van in totaal meer dan 2,7 miljoen euro.

AdLens is een collectief van journalisten, activisten en onderzoekers die pleiten voor meer openheid over online politieke advertenties. Sinds 2020 publiceren ze jaarlijks een rapport over de uitgaven van politieke partijen. De focus ligt daarbij voor het eerst niet enkel op Meta (Facebook en Instagram), maar ook op Google (Google en YouTube).

Uit die gegevens blijkt dat de Belgische politieke partijen in 2024 meer dan dubbel zoveel hebben uitgegeven aan online advertenties. Het gaat in totaal over meer dan 15 miljoen euro. Dat het een jaar was met meerdere belangrijke verkiezingen is daar uiteraard niet vreemd aan.

Vlaams Belang blijft koploper

Als we specifiek kijken naar Meta blijft Vlaams Belang koploper. De partij verhoogde zijn uitgaven van 1,7 miljoen euro in 2023 naar 2,35 miljoen euro vorig jaar. Opvallend is dat N-VA juist een stuk minder heeft uitgegeven op Meta. De partij gaf in 2023 1,69 miljoen euro uit, maar kwam in 2024 maar aan 0,96 miljoen euro.

N-VA staat op die manier maar op de vijfde plaats in Vlaanderen, na Vlaams Belang, Vooruit (1,19 miljoen euro), PVDA (1,07 miljoen euro) en cd&v (1,06 miljoen euro). Groen (710.000 euro) en Open Vld (470.000 euro) sluiten de rij af. In Franstalig België is Les Engagés koploper met 760.000 euro.

Google

Bij Google zien we een gelijkaardige trend. Ook daar is Vlaams Belang koploper, al gaat het met 391.000 euro wel om een veel kleiner bedrag dan bij Meta. Google wordt wel steeds populairder. Daar is in 2024 namelijk drie keer zoveel geld uitgegeven als in 2023. Bij Meta gaat het ‘maar’ om een verdubbeling.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.