Key takeaways
- In 2025 plannen vier op tien Belgen, volgens financieel dienstverlener Mollie, om meer geld online uit te geven.
- De Belgische consument is echter niet volledig online gericht, met een kwart die evenveel plezier heeft in online als fysieke winkels.
4 op de 10
In 2025 plannen vier op tien Belgen om meer geld online uit te geven. Dat meldt financieel dienstverlener Mollie. Dit niveau van online besteding komt overeen met het aantal dat dit jaar 45 procent is, zoals gemeten in het jaarlijkse E-commerce rapport van Mollie. Het optimisme over de economie kan een factor zijn in deze trend. 30 procent verwacht een economische verbetering ten opzichte van vorig jaar en 29 procent voorspelt een stabiele situatie.
Belgische consument niet volledig online gericht
De Belgische consument is echter niet volledig online gericht. Ruim een kwart (24 procent) geeft aan zowel online als in fysieke winkels te shoppen met evenveel plezier. De rest vertoont een duidelijke voorkeur: 38 procent voor online en 30 procent voor fysieke winkels.
Deze trend lijkt zich volgend jaar niet drastisch te veranderen, aangezien de helft (49 procent) van de consumenten geen verandering verwacht in hun online/offline koopgedrag. 28 procent ziet een toename van online aankopen terwijl 20 procent juist meer naar fysieke winkels trekt.
Strategie noodzaaklijk
Stefanie Richheimer, verantwoordelijk voor Mollie in de Benelux, benadrukt de noodzaak van een omnichannel strategie: “Om alle potentiële klanten te bereiken is een omnichannel strategie essentieel. Er zijn nog steeds producten die online of offline populairder zijn. Een succesvolle omnichannel aanpak vereist dat fysieke en online verkooppunten elkaar versterken. Dit omvat merkidentiteit en een consistente klantbeleving, met hetzelfde kwaliteitsniveau zowel online als in de winkel.”
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!