Diageo, de Britse drankengigant die onder andere Guinness en Smirnoff bezit, waarschuwt voor zijn resultaten. Door het coronavirus covid-19 moeten veel cafés in China de deuren sluiten en dat zal op de winst wegen, klinkt het.
Het bedrijf gokt dat de operationele winst ongeveer 200 miljoen pond (237 miljoen euro) lager zal zijn dan verwacht. Ook de omzet zou 225 tot 325 miljoen pond lager zijn dan gepland, afhankelijk van wanneer de epidemie gaat liggen.
Cafés en restaurants
Covid-19 deed een schokgolf waaien door de wereld en dan vooral door China. Diageo stelt vast dat cafés en restaurants ‘over het algemeen gesloten zijn’ en dat er ‘een substantiële daling is in het aantal mensen dat gaat eten. We zagen een enorme verandering in januari en verwachten dat dit zeker voortduurt tot in maart. Daarna zien we een graduele verbetering die weer helemaal op peil is tegen het einde van het fiscale jaar.’ Voor Diageo eindigt dat op 30 juni.
China is een belangrijke markt voor Diageo. Zijn verkopen groeiden in China en Taiwan met 24 procent het voorbije kwartaal. Ook het schrappen van grote evenementen en een knik in het toerisme is slecht nieuws voor het bedrijf.
Diageo is niet de eerste die last heeft van covid-19. Heel wat andere bedrijven kondigden gelijkaardige bezorgdheden aan. Het jongste bedrijf was Coolblue, dat zijn prijzen moest verhogen door leveringsproblemen uit China.