China wordt steeds dominanter in wereldwijde auto-industrie


Key takeaways

  • De Chinese auto-industrie is in slechts twee decennia getransformeerd van een kleine speler naar een wereldwijde krachtpatser, met een autoproductie die is gestegen van 1 procent naar 39 procent van de wereldwijde productie.
  • Chinese merken zoals BYD hebben wereldwijd veel erkenning gekregen voor het produceren van geavanceerde EV’s tegen zeer concurrerende prijzen, en overtreffen alle andere landen in EV-export.
  • De dominantie van China heeft gevolgen gehad voor de traditionele autogiganten, met name Japanse autofabrikanten, die hun marktaandeel wereldwijd hebben zien dalen, waaronder een scherpe daling in Zuidoost-Azië.

Transformatie van de Chinese auto-industrie

De Chinese auto-industrie heeft de afgelopen twee decennia een opmerkelijke transformatie ondergaan en is uitgegroeid van een kleine speler tot een wereldwijde krachtpatser. De dramatische toename van de Chinese autoproductie is gestegen van slechts 1 procent naar maar liefst 39 procent van de wereldwijde productie in slechts twintig jaar. Deze razendsnelle stijging kan worden toegeschreven aan verschillende factoren: aanzienlijke overheidsinvesteringen, vooruitgang in automatisering en de uitbreiding van de binnenlandse markt, momenteel de grootste ter wereld.

Exporteren van elektrische voertuigen

Nu de binnenlandse verkoop echter vertraagt door economische uitdagingen, richt China zich steeds meer op internationale markten om zijn voertuigen te verkopen, met name elektrische voertuigen (EV’s). Chinese merken zoals BYD hebben wereldwijd veel erkenning gekregen voor het produceren van geavanceerde EV’s tegen zeer concurrerende prijzen en overtreffen alle andere landen op het gebied van EV-export. Hun populariteit strekt zich uit naar verschillende markten, waaronder Europa waar compacte modellen favoriet zijn en Zuidoost-Azië waar betaalbaarheid een belangrijke factor is.

Invloed op traditionele autofabrikanten

Deze Chinese opmars heeft ook gevolgen voor de traditionele autogiganten, met name in Azië. Tussen 2019 en 2024 daalt het marktaandeel van Japanse autofabrikanten het sterkst in China, Singapore, Thailand, Maleisië en Indonesië, volgens Bloombergs analyse van verkoopgegevens. Deze trend is niet beperkt tot de Aziatische markten; alle zes Japanse autofabrikanten hebben wereldwijd een dalend marktaandeel. Zelfs Toyota, de wereldwijde leider in autovolumes, heeft zijn verkoop zien stagneren. In Zuidoost-Azië, een regio die traditioneel wordt gedomineerd door Japanse merken, is het marktaandeel sterk gedaald.

Overheidssteun voor EV

China’s leiderschap op het gebied van EV’s is te danken aan meer dan een decennium van gerichte overheidssteun, waaronder subsidies, belastingvoordelen, leningen tegen lage rente en aanzienlijke investeringen in batterijtechnologie. Sinds 2009 is er volgens de New York Times meer dan 230 miljard dollar naar de EV- en batterijsector gegaan. Bovendien hebben Chinese autofabrikanten een aanzienlijk kostenvoordeel ten opzichte van hun wereldwijde tegenhangers. Auto’s die door Chinese bedrijven worden gemaakt, zijn ongeveer 30 procent goedkoper om in elkaar te zetten dankzij factoren als controle over de toeleveringsketen van de batterijen, lagere arbeidskosten en efficiëntere productieprocessen.

Mondiale zorgen en handelsbelemmeringen

Ondanks deze dominantie heeft de invloed van China wereldwijd tot bezorgdheid geleid. Landen als de VS en de Europese Unie hebben tarieven ingesteld op Chinese EV’s, onder het mom van oneerlijke subsidies en de potentiële bedreiging voor lokale industrieën. Ondanks deze handelsbarrières blijven Chinese voertuigen echter concurrerend door hun lagere prijzen en vergelijkbare kwaliteit.

De suprematie op de markt behouden

China’s aanzienlijke investeringen en technologische kracht stellen het land in staat om zijn greep op de wereldwijde automarkt te behouden. Zelfs met toenemende internationale weerstand suggereren de productiecapaciteit, de kostenvoordelen en het leiderschap in EV-technologie dat de invloed van China nog jaren zal aanhouden.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.