Key takeaways
- Alibaba verkoopt zijn warenhuisunit Intime aan een consortium voor 7,4 miljard yuan (969 miljoen euro).
- De verkoop past in Alibaba’s focus op e-commerce en cloud computing activiteiten, en markeert een verschuiving weg van de fysieke detailhandel.
- Alibaba verwacht een verlies van ongeveer 9,3 miljard yuan op haar initiële investering in Intime.
Alibaba Group kondigde dinsdag een belangrijke stap aan binnen haar bedrijfsstrategie. Het bedrijf zal zijn warenhuisafdeling Intime verkopen aan een consortium bestaande uit textielbedrijf Youngor Fashion en bepaalde leden van het management van Intime voor 7,4 miljard yuan (969 miljoen euro). Deze desinvestering past in de huidige focus van Alibaba op het versterken van zijn kernactiviteiten op het gebied van e-commerce en cloud computing en betekent een verschuiving van de eerdere nadruk op de Chinese detailhandel.
Alibaba, dat een meerderheidsbelang van 99 procent heeft in Intime, verwacht een verlies van ongeveer 9,3 miljard yuan op zijn oorspronkelijke investering in de warenhuisketen. Deze verkoop is een strategisch onderdeel van Alibaba’s voortdurende herstructureringsinspanningen, met name in het licht van de uitdagingen waarmee Intime wordt geconfronteerd als gevolg van een opmerkelijke daling van de consumentenbestedingen in China na de COVID-19 pandemie.
De verkoopprijs en impact
In 2017, toen Alibaba Intime overnam, werd de warenhuisketen gewaardeerd op ongeveer 3,8 miljard euro. Op dat moment had Intime meer dan 100 winkels in heel China. Onder het vorige leiderschap van Daniel Zhang had Alibaba zijn aanwezigheid in de fysieke retailsector actief uitgebreid door de overname van verschillende fysieke ketens, waaronder elektronicawinkelketen Suning en hypermarktexploitant Sun Art Retail.
Strategische zet
Alibaba, dat een meerderheidsbelang van 99 procent heeft in Intime, verwacht een verlies van ongeveer 9,3 miljard yuan op zijn initiële investering in de warenhuisketen. Deze verkoop is een strategisch onderdeel van de lopende herstructureringsinspanningen van Alibaba, met name in het licht van de uitdagingen waarmee Intime wordt geconfronteerd als gevolg van een opmerkelijke daling van de consumentenbestedingen in China na de COVID-19 pandemie.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!