Key takeaways
- De salarissen in de sector Transport en Logistiek worden op 1 januari 2025 met 3,57 procent aangepast.
- De UPTR eist een eengemaakte paritaire commissie voor transport en logistiek en vrijstelling van RSZ-bijdragen en beroepsbelasting voor de beschikbaarheidstijd van chauffeurs.
- De UPTR vraagt ook vrijstellingen voor de wachttijd van niet-rijdend personeel in magazijnen en logistieke centra en stelt voor om nachtvergoedingen vrij te stellen van sociale zekerheidsbijdragen.
Salarisaanpassing en de gevolgen
De salarissen in de sector Transport en Logistiek worden op 1 januari 2025 met 3,57 procent aangepast. Deze aanpassing heeft gevolgen voor de 80.000 werknemers die rechtstreeks in dienst zijn bij de 6.000 bedrijven die onder classificatiecode CP 140.03 vallen. Hun brutosalarissen zullen worden geïndexeerd met dit percentage.
De collectieve arbeidsovereenkomst die de loonindexering voor werknemers in de sector Transport en Logistiek regelt, is gebaseerd op de gezondheidsindex van november van elk jaar. De Union Professionnelle du Transport et de la Logistique (UPTR) zal haar leden binnenkort de geldige lonen en voordelen voor 1 januari 2025 kunnen meedelen. De UPTR merkt op dat deze indexering overeenkomt met de prognoses die op 11 oktober door het ITLB zijn gepubliceerd. Deze jaarlijkse en unieke indexering volgt op die van 2023 (10,96 procent) en 2024 (1,83 procent).
Eisen van de UPTR
Om het concurrentievermogen van de Belgische bedrijven in de sector Transport en Logistiek te herstellen, herhaalt de UPTR de punten uit haar eisenpakket: één Paritair Comité voor Transport en Logistiek, die de statuten van werknemers harmoniseert. Dit zou inhouden dat werknemers (momenteel onder Paritair Comité 226) worden geïntegreerd in Subcommissie 140.03, zodat bedrijven die zich hoofdzakelijk bezighouden met transport en/of logistiek voor derden onder een eengemaak Paritair Comité vallen.
De UPTR pleit ook voor een vrijstelling van RSZ-bijdragen en beroepsbelasting voor de beschikbaarheidstijd van chauffeurs. Dit omvat momenteel de onproductieve wachttijden tijdens het laden en lossen, die voor 99 procent van de werktijd worden vergoed. Deze vergoeding is volledig onderworpen aan RSZ-bijdragen en beroepsbelasting. De UPTR stelt voor om de wachttijd vrij te stellen van RSZ-bijdragen en bedrijfsbelasting, wat zowel werkgevers als werknemers ten goede komt.
Extra eisen voor competitief evenwicht
Gelijkaardige vrijstellingen worden gevraagd voor de wachttijd van niet-rijdend personeel in magazijnen en logistieke centra, die momenteel 100 procent van de werktijd bedraagt en volledig onderworpen is aan RSZ-bijdragen en bedrijfsbelasting. De UPTR stelt ook voor om nachtvergoedingen vrij te stellen van sociale zekerheidsbijdragen en de belastingvrije status ervan voor te stellen om nachtwerk aan te moedigen als onderdeel van de bredere mobiliteitsreflectie onder leiding van de UPTR.
Ten slotte vraagt de UPTR om aanpassingen aan het automatische loonindexeringssysteem van België om te voorkomen dat bedrijven geconfronteerd worden met plotse tekorten op het vlak van concurrentievermogen wanneer de loonkosten niet worden verhoogd voor buitenlandse concurrenten in de buurlanden. UPTR stelt tevens een herziening voor van bepaalde regels, zoals het gegarandeerde loon tijdens ziekte (sinds de afschaffing van de wachtdag), die een te grote druk leggen op werkgevers, in het bijzonder KMO’s. UPTR benadrukt ook de noodzaak om gevallen van frauduleuze medische attesten aan te pakken.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!