Ford schrapt 2.900 banen in Keulen


Key takeaways

  • Het management van Ford wil de komende drie jaar in Keulen 2.900 banen schrappen.
  • Hele afdelingen met elk tussen de vier en 400 werknemers worden geschrapt als gevolg van herstructureringsplannen.
  • De productie van elektrische voertuigen blijft ondanks deze bezuinigingen onaangetast.

De aangekondigde plannen van het management van Ford om de komende drie jaar in Keulen 2.900 banen te schrappen, hebben tot onrust geleid onder werknemers en hun vertegenwoordigers. Deze drastische inkrimping, ongeveer een kwart van het huidige personeelsbestand, heeft felle kritiek gekregen van de Ondernemingsraad, die het “brutaal” en “onaanvaardbaar” vindt.

David Lüdtke, de woordvoerder van Duitslands grootste vakbond IG Metall, waarschuwde dat dit plan, als het wordt uitgevoerd, de vestiging in Keulen effectief zou ontmantelen, wat zou leiden tot een geleidelijke achteruitgang. Het management zweeg publiekelijk over specifieke details, maar deelde onlangs de concrete herstructureringsplannen met de ondernemingsraad.

Reactie en gevolgen voor de werknemers

De ondernemingsraad heeft een grootschalige bijeenkomst voor werknemers belegd, met naar schatting 8000 deelnemers, om deze plannen te bespreken. Benjamin Gruschka, vertegenwoordiger van IG Metall en hoofd van de ondernemingsraad van Ford Duitsland, beschreef de situatie als een afwijking van typische afslankingsmaatregelen. Volledige afdelingen, die elk tussen de vier en 400 werknemers in dienst hebben, worden geëlimineerd, wat leidt tot een sfeer van onzekerheid onder de werknemers.

Herstructureringsplannen en uitbesteding

Tijdens de besprekingen tussen de vakbond en het management werd benadrukt dat het bedrijf zich alleen wil concentreren op de kernactiviteiten: het ontwerpen en produceren van auto’s. Alle andere activiteiten van het bedrijf, inclusief productiediensten, onderdelenproductie, auto-onderdelen, serviceaanbod, onderhoud, reparaties en revisies, zouden moeten worden heroverwogen. Hoewel IG Metall vaag bleef over de specifieke afdelingen die worden getroffen, suggereren insiderrapporten dat functies zoals veiligheid op de werkplek en de bedrijfskantine mogelijk worden uitbesteed aan externe leveranciers.

De productie van elektrische voertuigen blijft onaangetast

Ondanks deze bezuinigingen blijft de productie van elektrische voertuigen in Keulen – waar momenteel twee modellen worden gemaakt – onaangetast. In deze sector werken ongeveer 2.500 mensen, die momenteel werktijdverkorting hebben vanwege de tegenvallende verkoop. IG Metall uitte scherpe kritiek op het management voor misstappen in het verleden en stelde dat werknemers nu de dupe zijn van de gevolgen daarvan. Hij benadrukte de dringende behoefte aan een alomvattende visie en toekomststrategie voor de vestiging in Keulen en benadrukte dat “auto’s opnieuw moeten worden uitgevonden” in het licht van de toenemende populariteit van elektrische voertuigen, die hij omschreef als “mobiele computers op wielen”.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.