Key takeaways
- Schaeffler schrapt 4.700 banen in heel Europa vanwege uitdagende marktomstandigheden.
- De onderneming verwacht 580 miljoen euro aanloopkosten met jaarlijkse besparingen van 290 miljoen euro tot 2029.
- Schaeffler’s winst over het derde kwartaal daalde met 44,9 procent en miste de voorspellingen van analisten.
Bedrijfsreactie op uitdagende marktomstandigheden
Schaeffler, een Duitse fabrikant van auto-onderdelen, voert kostenbesparende maatregelen door, waaronder het ontslaan van 4.700 werknemers in heel Europa. Deze stap volgt op een moeilijk derde kwartaal, waarin de operationele winst van het bedrijf bijna gehalveerd werd. De ontslagen zullen voornamelijk in Duitsland plaatsvinden, waar op tien locaties ongeveer 2.800 banen verloren gaan.
Wijde uitdagingen in de sector
Het schrappen van deze banen wordt toegeschreven aan verschillende factoren, waaronder de uitdagende wereldwijde marktomstandigheden, toegenomen concurrentie en voortdurende transformaties binnen de toeleveringsindustrie voor de auto-industrie. Deze problemen worden verergerd door bredere problemen waar de Europese autosector mee te maken heeft, zoals stijgende kosten, de verschuiving naar elektrische auto’s, een afnemende vraag en toenemende concurrentie van Chinese fabrikanten.
Kostenbesparingen en financiële impact
Schaeffler verwacht ongeveer 580 miljoen euro aan kosten te moeten maken voor deze kostenbesparende maatregelen, die tot 2029 een jaarlijkse besparing van 290 miljoen euro moeten opleveren. Het merendeel van de banenreducties zal het gevolg zijn van sluitingen van vestigingen en overplaatsingen van personeel. Dit leidt tot een netto afname van ongeveer 3.700 arbeidsplaatsen, wat overeenkomt met 3,1 procent van het personeelsbestand van 120.000 Schaeffler-medewerkers.
Gelijkenissen binnen de sector
In het derde kwartaal daalde Schaeffler’s winst vóór rente, belastingen en speciale posten met 44,9 procent, tot 187 miljoen euro, waarmee het de analistenverwachting van 209,4 miljoen euro niet haalde. Deze daling weerspiegelt vergelijkbare uitdagingen voor andere Europese autoleveranciers zoals het Zweedse SKF en het Franse Valeo, die beide vergelijkbare dalingen in de Europese en Chinese markten rapporteerden.
Aanpassen aan veranderingen in de sector
Ondanks deze moeilijkheden blijft Schaeffler zich inzetten om de fusie met Vitesco, een specialist in elektrische aandrijflijnen, succesvol af te ronden en zich aan te passen aan de snelle veranderingen binnen de auto-industrie, met name de overgang naar elektrische voertuigen.
Hoewel het grootste deel van de ontslagen in Duitsland plaatsvindt (ongeveer 2.800 banen op tien locaties), zijn ook andere Europese vestigingen betrokken. Vooralsnog zijn er geen specifieke meldingen over banenverlies in België.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!