Europese e-commerce groeit met 8 procent ondanks concurrentie


Key takeaways

  • De Europese e-commerce sector kent een groei van 8 procent, met een verwachte omzet van 958 miljard euro in 2023.
  • Het consumentenvertrouwen heeft zich hersteld, maar is nog steeds iets voorzichtiger dan voor de inflatie.
  • Temu’s agressieve prijsstrategieën creëren uitdagingen voor lokale Europese bedrijven.

De Europese e-commerce sector heeft dit jaar een opleving doorgemaakt, aangewakkerd door het herstellende consumentenvertrouwen. Industriegroep Ecommerce Europe rapporteerde een verwachte omzet van 958 miljard euro (1,05 biljoen dollar) voor 2023, een stijging van 8 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze groei, die wordt gecorrigeerd voor inflatie van 5 procent, betekent een positieve verschuiving na twee jaar van daling als gevolg van stijgende prijzen en terughoudendheid in de consumentenbestedingen.

Hoewel de Europese consument het vertrouwen van voor de inflatie nog niet volledig heeft teruggewonnen, tekent zich een nieuwe situatie af. Anton Delbarre, hoofdeconoom bij EuroCommerce, suggereert dat deze nieuwe norm, hoewel iets voorzichtiger dan de vorige, duidt op een terugkeer naar groei. Deze positieve trend heeft echter te maken met de toenemende concurrentie, vooral van goedkope marktplaatsen zoals Temu, eigendom van PDD Holdings.

Uitdagingen en zorgen

De agressieve prijsstrategieën van Temu, die items zoals wandelschoenen voor 10 euro en slimme horloges voor 15 euro aanbiedt, hebben tot bezorgdheid geleid bij lokale Europese bedrijven. Zij stellen dat Temu met minder streng regelgevend toezicht werkt dan gevestigde Europese platforms. Deze discrepantie creëert een ongelijk speelveld, volgens industrieleiders in Denemarken, Finland en Duitsland.

Temu’s reactie

Ondanks deze uitdagingen blijft Temu zich inzetten voor naleving van de regelgeving en het bevorderen van lokale zakelijke partnerschappen. Ze hebben handelaren uit belangrijke Europese markten actief uitgenodigd om deel te nemen aan hun platform, waarmee ze een strategie van zowel agressieve prijzen als samenwerking met lokale bedrijven laten zien.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.