De winkelketen Lidl doet voor een nieuw pilootproject een beroep op haar medewerkers en artificiële intelligentie (AI) om vacatures te schrijven. “De teksten worden gebaseerd op getuigenissen van de werknemers. We willen op die manier een mismatch tussen de verwachtingen van nieuwe medewerkers en de dagelijkse praktijk van hun job voorkomen”, klinkt het.
Key takeaways
- Lidl creëert momenteel vacatureteksten op basis van eerlijke getuigenissen van de werknemers. Die input werd met de hulp van Artificiële Intelligentie gedestilleerd tot één vacature.
- “We zijn met dit pilootproject gestart om ervoor te zorgen dat de verwachtingen van kandidaten matchen met de dagelijkse praktijk van hun uiteindelijke job”, klinkt het.
In het nieuws: Via een nieuw pilootproject laat Lidl haar vacatureteksten samenstellen door de mensen die het werk dag in dag uit doen in de winkels.
- De keten hoopt op die manier veel vlotter de geschikte kandidaten te vinden. Uit rondvraag van de keten bij 1.000 landgenoten blijkt namelijk dat 59 procent van de Belgen al eens een verschil ervaarden tussen wat een vacature hen voorspiegelde en de dagelijkse realiteit.
- Twee op de vijf Belgen veranderde zelfs al van job, omdat de inhoud anders bleek dan in de vacature stond.
- Voorts toont het onderzoek aan dat vier op de tien Belgen zich ergert aan vage beschrijvingen in een vacature zoals duizendpoot of multitasken.
- Acht op de tien vinden dat vacatures te veel eisen bevatten waaraan de kandidaat moet voldoen en te weinig redenen waarom het bedrijf zelf interessant is om voor te werken.
- En nog eens voor acht op de tien Belgen (82%) is het vaak te onduidelijk hoe een gemiddelde werkdag eruit ziet in een desbetreffende functie.
- Volgens Lidl kan een realistisch beeld van de jobomschrijving helpen om nieuwe medewerkers aan te trekken en ze ook daadwerkelijk aan boord te houden. Lidl is zelf nog op zoek naar 300 nieuwe werknemers.
Mening van de medewerkers
Duiding: De afgelopen maanden gaven meer dan honderd winkelbedienden en assistent-winkelmanagers via een anonieme enquête hun mening over hoe het echt is om bij Lidl te werken. De keten distilleerde die input met de hulp van Artificiële Intelligentie tot één vacature.
- “In deze tijden van arbeidskrapte is het cruciaal om je werking in vraag te blijven stellen en hier onderzoek naar te doen. We zijn met dit pilootproject gestart om ervoor te zorgen dat de verwachtingen van kandidaten matchen met de dagelijkse praktijk van hun uiteindelijke job. Want onze sector heeft het al jaren moeilijk om voldoende personeel te vinden en te behouden. Noch voor de medewerker, noch voor ons is het fijn om achteraf te horen: ‘het is niet wat ik had verwacht.’ Door onze medewerkers hun eigen verhalen te laten vertellen, hopen we een duidelijk beeld te schetsen van de bedrijfscultuur, de dagelijkse werkzaamheden en de groeimogelijkheden”, verduidelijkt Wouter Jan Wegman, HR-directeur van Lidl België & Luxemburg.
Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.