Key takeaways
- Taxi-chauffeurs gebruiken Tesla-voertuigen met Full Self-Driving (FSD)-software als geïmproviseerde robotaxi’s, waardoor de veiligheid in het geding komt.
- Het grijze gebied in de regelgeving heeft een groeiend aantal chauffeurs in staat gesteld om FSD te gebruiken ondanks de bekende beperkingen.
- Incidenten met FSD hebben geleid tot de roep om meer toezicht op het gebruik van de technologie in commerciële omgevingen.
Het gebruik van Tesla’s als robotaxis
Het gebruik van Tesla’s die zijn uitgerust met Full Self-Driving (FSD) software als geïmproviseerde robotaxi’s door chauffeurs van ritverhuurbedrijven heeft geleid tot bezorgdheid over de veiligheid. Een recent incident in Las Vegas, waarbij een Tesla met een Uber-passagier in botsing kwam met een SUV, bracht deze zorgen aan het licht. Terwijl bedrijven als Waymo en Cruise zwaar gereguleerde zelfrijdende taxidiensten met menselijke back-up chauffeurs aanbieden, zijn Tesla-chauffeurs zelf verantwoordelijk voor hun voertuigen, ongeacht of ze gebruikmaken van rijhulpsoftware.
Grijs gebied in de regelgeving en beweegredenen van bestuurders
Dit grijze gebied in de regelgeving heeft een groeiend aantal chauffeurs in staat gesteld om FSD te gebruiken, ondanks de bekende beperkingen. Chauffeurs noemen vaak de mogelijkheid van de software om stress te verminderen en langere werktijden mogelijk te maken als motiverende factoren. Rapporten van bestuurders beschrijven echter problemen zoals plotseling accelereren en remmen, waardoor sommigen het gebruik van FSD vermijden in complexe situaties zoals het ophalen op luchthavens of het navigeren door drukke gebieden.
Ongelukken en oproepen tot nader onderzoek
Bij het ongeluk in Las Vegas was een Tesla-bestuurder betrokken die beweerde dat de software niet afremde ondanks een SUV die zijn pad opreed. De bestuurder nam op het laatste moment de controle over, waardoor een ernstiger ongeluk werd voorkomen, maar met lichte verwondingen en total loss voertuigen tot gevolg. Dit incident, samen met andere gerapporteerde ongevallen met FSD, heeft geleid tot de roep om meer onderzoek naar het gebruik van de technologie in commerciële omgevingen.
Regelgeving en uitdagingen voor de industrie
Hoewel Elon Musk, CEO van Tesla, een toekomst voor ogen heeft waarin voertuigen die eigendom zijn van Tesla worden gebruikt voor autonome ritbezorgingsdiensten, roept de huidige situatie vragen op over veiligheid en regelgevend toezicht. Ritverhuurbedrijven zoals Uber en Lyft houden vol dat chauffeurs verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van passagiers, maar experts stellen dat er duidelijkere richtlijnen nodig zijn om de potentiële risico’s aan te pakken die gepaard gaan met het gebruik van gedeeltelijk geautomatiseerde systemen zoals FSD in commercieel vervoer.
Industriebrede implicaties
Het debat rond het gebruik van FSD in ride-hailing benadrukt een bredere uitdaging waar de auto-industrie voor staat: een evenwicht vinden tussen innovatie en veiligheid naarmate de autonome rijtechnologie zich blijft ontwikkelen.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!