Key takeaways
- De CEO van Lufthansa, Carsten Spohr, heeft 2026 als doel gesteld om de luchtvaartmaatschappij nieuw leven in te blazen.
- Het bedrijf heeft het moeilijk door stijgende loonkosten, druk op de ticketprijzen en uitdagingen op de luchtvaartmarkt.
- De CEO is van plan zich te richten op internationale groei, waaronder het vergroten van het belang in ITA Airways.
De CEO van Lufthansa, Carsten Spohr, heeft 2026 als doel gesteld om de luchtvaartmaatschappij, die hij het “probleemkind” van het bedrijf noemt, nieuw leven in te blazen. Hij benadrukt dat het succes van Lufthansa als geheel afhangt van het herstel van de bekendheid van de belangrijkste luchtvaartmaatschappij.
De aankondiging komt midden in de bezorgdheid van beleggers over de komende derdekwartaalresultaten van de groep en een daling van de aandelenwaarde in de afgelopen zes maanden. De CEO schrijft de problemen van Lufthansa, die dit jaar al tot twee winstwaarschuwingen hebben geleid, toe aan stijgende loonkosten, druk op de ticketprijzen en een uitdagende luchtvaartmarkt.
Vertraging in vliegtuiglevering
Deze problemen worden nog verergerd door vertragingen bij de levering van nieuwe vliegtuigen door Boeing, wat een onevenredig grote impact heeft op Lufthansa. De luchtvaartmaatschappij wacht nog steeds op 41 vliegtuigen, waarbij de 777x-vliegtuigen aanzienlijke vertragingen oplopen. Dit heeft Lufthansa gedwongen om door te gaan met het vliegen met oudere Airbus-vliegtuigen die al voor de pandemie met pensioen zouden gaan, waardoor uitbreiding op winstgevende routes en efficiëntieverbeteringen door een hoger brandstofverbruik worden belemmerd.
Strategie om het bedrijf nieuw leven in te blazen
Spohr erkent dat de vertragingen bij Boeing ook andere Europese luchtvaartmaatschappijen hebben getroffen. Om het tij van Lufthansa te keren, stelt hij voor om zich te richten op internationale groei, waaronder het vergroten van het belang in ITA Airways.
Lufthansa heeft te maken met hevige concurrentie op trans-Atlantische en Aziatische routes en heeft onlangs vluchten naar Beijing geannuleerd vanwege de toegenomen capaciteit van Chinese luchtvaartmaatschappijen. De luchtvaartmaatschappij onderzoekt mogelijkheden in nieuwere regio’s zoals Latijns-Amerika en Afrika, waar ze een potentieel voordeel ziet. Daarnaast wordt het opzetten van hubs met lagere operationele kosten, zoals in Italië, gezien als een manier om de inkomsten en winstgevendheid te verbeteren.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!