Nigeria zoekt investeringsboost van Coca-Cola met toezegging van 895 miljoen euro


Key takeaways

  • Coca-Cola is van plan om de komende vijf jaar 895 miljoen euro extra te investeren in Nigeria.
  • Het bedrijf heeft deze investering toegezegd op voorwaarde van een stabiel en ondersteunend bedrijfsklimaat.
  • President Tinubu benadrukte de toewijding van zijn regering om een gunstig klimaat voor bedrijven te creëren door een robuust financieel systeem op te zetten.

President Bola Tinubu had onlangs een ontmoeting met sleutelfiguren van Coca-Cola, waaronder John Murphy, President en Chief Financial Officer, en Zoran Bogdanovic, CEO van Coca-Cola HBC. Deze bijeenkomst was bedoeld om investeringen in de Nigeriaanse economie aan te trekken. Tijdens het gesprek benadrukte Bogdanovic de aanzienlijke investeringen die Coca-Cola in het verleden heeft gedaan in Nigeria, in totaal 1,34 miljard euro sinds 2013. Deze middelen werden gebruikt voor het uitbreiden van de productiecapaciteit, het verbeteren van de toeleveringsketen en het bieden van opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden.

Bogdanovic kondigde verder aan dat Coca-Cola van plan is om nog eens 895 miljoen euro te investeren in de komende vijf jaar, afhankelijk van een stabiel en ondersteunend ondernemingsklimaat. Deze toezegging komt op een moment dat Nigeria te kampen heeft met een tekort aan buitenlandse valuta, waardoor sommige multinationals zoals Procter & Gamble, GSK Plc en Bayer AG het land verlaten of vertrouwen op externe distributeurs.

Belofte bedrijfsomgeving

President Tinubu benadrukte de toewijding van zijn regering om een gunstig bedrijfsklimaat te creëren door een robuust financieel systeem op te zetten dat investeringen, herinvesteringen en repatriëring van dividenden aanmoedigt. Hij sprak zijn vertrouwen uit in het potentieel van Nigeria als een belangrijke markt voor wereldwijde merken, ondanks bestaande hindernissen zoals wisselkoersschommelingen, bureaucratische complexiteit en inconsistenties in het beleid.

Marktgroei

Ondertussen rapporteerde Coca-Cola HBC een sterke groei van de operationele winst voor het jaar, gedreven door de grote vraag naar hun koffie-, energie- en koolzuurhoudende dranken. Ondanks prijsverhogingen ter compensatie van stijgende kosten en valutadevaluatie in regio’s als Nigeria en Egypte, bleef de consumentenvraag robuust.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.