Key takeaways
- Onderzoekers volgden het gedrag van bestuurders tijdens maandenlange studies met Tesla’s Autopilot en Volvo’s Pilot Assist systemen.
- Door herhaaldelijke blootstelling aan gedeeltelijke automatisering kunnen bestuurders leren om oplettendheidssignalen te negeren, wat de noodzaak van robuuste veiligheidsmaatregelen benadrukt.
- Onderzoeken toonden aan dat bestuurders zich bezighielden met activiteiten die niets met rijden te maken hadden, ondanks de beperkingen van het systeem die bedoeld zijn om afleiding te beperken.
Grote autofabrikanten implementeren in hoog tempo gedeeltelijke automatiseringssystemen om het rijden te vereenvoudigen en de veiligheid te vergroten. Recente studies geven echter aanleiding tot bezorgdheid over de mogelijke afleiding van de bestuurder bij het gebruik van dergelijke technologie. Dit meldt Reuters.
Onderzoekers onderzoeken rijgedrag
Onderzoekers volgden het gedrag van bestuurders tijdens maandenlange studies met Tesla’s Autopilot en Volvo’s Pilot Assist systemen. Beide onderzoeken toonden aan dat bestuurders zich bezighielden met activiteiten die niets met rijden te maken hadden, ondanks de beperkingen van het systeem die ontworpen zijn om afleiding te verminderen.
Hoe gedeeltelijke automatisering werkt
Gedeeltelijke automatisering maakt gebruik van camera’s, sensoren en software om de snelheid en rijstrookpositie te regelen. Hoewel deze systemen bepaalde rijtaken kunnen automatiseren, moeten bestuurders nog steeds voortdurend op de weg letten en bereid zijn om op elk moment de controle over te nemen.
Studies onthullen bezorgdheid over afleiding bij bestuurders
De studies suggereren dat bestuurders kunnen leren om oplettendheidssignalen te negeren door herhaalde blootstelling aan gedeeltelijke automatisering. Dit benadrukt de noodzaak van robuuste veiligheidsmaatregelen om misbruik van dergelijke systemen te voorkomen.
Specifieke bevindingen van beide onderzoeken
Bij het onderzoek naar Tesla Autopilot waren 14 bestuurders betrokken die meer dan 12.000 mijl, iets meer dan 19.000 kilometer, met het systeem hadden gereden en 3.858 aandachtswaarschuwingen hadden ontvangen. Bestuurders reageerden meestal binnen drie seconden door het stuur subtiel te verstellen. In het Volvo Pilot Assist-onderzoek werd daarentegen een afleidingspercentage van 30 procent geregistreerd onder de 29 vrijwilligers, wat boven verwachting was.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!