Speelgoed: Pokémon domineert de wereldranglijst

De Japanse Pokémon-licentie heeft zijn positie aan de top van ’s werelds best verkochte speelgoed bevestigd, volgens een onderzoek van Circana. Voor het vierde achtereenvolgende jaar stond de Pokémon-saga bovenaan in de eerste helft van het jaar, vóór Squishmallows, Star Wars, Marvel Universe en Hot Wheels.

De Pokémon-licentie domineerde in vijf van de twaalf door Circana onderzochte landen: België, Canada, Frankrijk, Italië en de Verenigde Staten. Over het algemeen blijft gelicentieerd speelgoed een succes, met een verkoopstijging van 6 procent sinds het begin van het jaar.

Speelgoed met een licentie is nu goed voor bijna een derde van de totale speelgoedmarkt (32 procent). Het zijn echter niet de populairste licenties die de grootste groei hebben doorgemaakt in de eerste helft van het jaar. De grote winnaars waren Lego Icons, de sportlicentie van de NBA en de nieuwste Miniverse-collectie van MGA Entertainment.

Verkoopmomentum

Volgens Frédérique Tutt, wereldwijd expert in de speelgoedindustrie bij Circana, komt de sterke verkoopdynamiek vooral van oudere consumenten, vooral volwassen fans en verzamelaars die gaming hebben herontdekt. Dit is een welkome stimulans voor de speelgoedmarkt na een moeilijk 2023, toen de inflatie zwaar begon te wegen op de consumentenbestedingen.

De verkoop van speelgoed begint zich te stabiliseren en kan weer aantrekken in de aanloop naar de feestdagen, wanneer we meer nieuwe producten verwachten die zowel kinderen als volwassenen enthousiast zullen maken. De speelgoedindustrie zou ook moeten worden gestimuleerd door constructiespeelgoed, zacht speelgoed, interactieve robotdieren en verzamelobjecten.

De verkoop van speelgoed bedroeg 24,5 miljard dollar in de eerste helft van 2024, een bemoedigend cijfer dat een solide jaar voor de speelgoedindustrie voorspelt.

Key takeaways

• De Pokémon-licentie domineert de ranglijst van ’s werelds best verkochte speelgoed.
• Licentiespeelgoed is goed voor 32 procent van de totale speelgoedmarkt.
• De grote winnaars zijn Lego Icons, de NBA-sportlicentie en de nieuwste Miniverse-collectie van MGA Entertainment.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.