Shiseido’s financiële strijd

De Japanse cosmeticagigant Shiseido is het nieuwste luxemerk dat de gevolgen voelt van de economische vertraging in China. De aandelen van het bedrijf daalden tot hun dagelijkse limiet van 700 yen, een daling van 15,5 procent ten opzichte van het slot van de vorige sessie, na de resultaten halverwege het jaar die werden getroffen door herstructureringskosten en een afnemende vraag in China.

De daling van de verkoop aan China wordt toegeschreven aan veranderingen in het koopgedrag, waarbij sommige toeristen afzien van het kopen van designergoederen in eigen land en in plaats daarvan kiezen voor winkelen in Japan waar de prijzen lager zijn.

Daling verkoop

Het bedrijfsverlies van Shiseido voor de zes maanden tot juni bedroeg 2,7 miljard yen ($18,44 miljoen), een aanzienlijke daling ten opzichte van de winst van 13,6 miljard yen in het voorgaande jaar. Het bedrijf schreef deze daling toe aan zowel de inzakkende verkoop in China als aan de opname van 20,4 miljard yen aan structurele hervormingskosten.

Ondanks de uitdagingen waren de binnenlandse verkopen een lichtpunt voor Shiseido, dat profiteerde van de sterke groei van het toerisme in Japan, aangewakkerd door de zwakke yen. Vooral Chinese toeristen lijken te profiteren van de goedkopere prijzen in Japan om uit te geven aan designergoederen.

Getroffen luxemerken

Shiseido is niet de enige die de impact voelt van de economische vertraging in China. Andere luxemerken, waaronder Cartier-eigenaar Richemont en Gucci’s Kering, zijn ook getroffen door de vertragende groei en het consumentenvertrouwen in ’s werelds op één na grootste economie.

Als gevolg hiervan voegt Shiseido zich bij de lijst van luxemerken die worstelen om hun verkoop in China op peil te houden. Door de financiële problemen zal het bedrijf manieren moeten vinden om zijn bedrijf nieuw leven in te blazen en zich aan te passen aan de veranderende markttrends.

Uiteindelijk blijft Shiseido, ondanks de uitdagingen, vasthouden aan zijn langetermijnstrategie om zich te richten op binnenlandse groei en zijn wereldwijde aanwezigheid uit te breiden door middel van strategische partnerschappen en investeringen.

Key Takeaways

• De aandelen van Shiseido daalden met 15,5 procent als gevolg van herstructureringskosten en een dalende vraag in China.
• De binnenlandse verkoop was een lichtpunt voor Shiseido, dat profiteerde van de groei van het toerisme in Japan.
• Luxemerken zoals Richemont en Kering werden ook getroffen door de vertragende groei in China.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.