India werpt zich op als volgende grote groeimarkt

In een verschuiving weg van het ongelijkmatige herstel van China, is India de volgende grote gok geworden voor producenten van verpakte goederen zoals PepsiCo en Unilever. De economie van het land groeit het snelst van alle grote opkomende markten, waardoor het een aantrekkelijke bestemming is voor bedrijven die de enorme bevolking en de onaangeboorde plattelandsmarkt willen aanboren.

Bedrijven lanceren nieuwe smaken en maatvarianten om de gevarieerde Indiase consumentenbasis aan te trekken. “Terwijl bedrijven zich in het afgelopen decennium concentreerden op de verkoop aan China, gaat het in het volgende decennium om de verkoop aan India”, zegt Brian Jacobsen, hoofdeconoom bij Annex Wealth Management.

Grote consumptiegoederenbedrijven in India verwachten dat hogere overheidsuitgaven, een beter regenseizoen en een opleving van de particuliere consumptie de consumentenbestedingen in de komende kwartalen zullen helpen herstellen. Dit zal naar verwachting het gecombineerde marktaandeel van de vijf grootste multinationals – Coca-Cola, P&G, PepsiCo, Unilever en Reckitt – doen stijgen.

Nieuwe productlanceringen en partnerschappen stimuleren groei

Consumentengoederenbedrijven pompen geld in India met introducties zoals PepsiCo’s Kurkure Chaat Fills, Coca-Cola’s verpakkingsupgrades en Nestle’s plannen om zijn premium koffiemerk Nespresso aan het einde van het jaar te introduceren. Als gevolg hiervan steeg de penetratie van Coca-Cola in huishoudens in India met 24 procent in de 12 maanden eindigend in juni, terwijl die van PepsiCo met 12,7 procent steeg, die van Nestle met 6,7 procent en die van Reckitt met 3,8 procent.

Bedrijven als Mondelez International werken samen met andere merken om hun producten te verkopen, zoals Lotus Biscoff-koekjes. Het bedrijf rapporteerde in het tweede kwartaal een procentuele groei in de chocoladecategorie in India.

China

In tegenstelling tot het groeiverhaal in India, was de vraag in China zwak. Nestlé, de maker van KitKat, rapporteerde een daling van de totale verkoop in de regio Groot-China in het laatste kwartaal en zei dat het algemene economische en consumentensentiment daar “duidelijk zwakker was dan verwacht”.

China werd beschouwd als de lieveling voor beleggers, maar deze trend is aan het wijzigen. De resultaten benadrukken het potentieel van India om een belangrijke groeimotor te worden voor bedrijven in consumentengoederen.

Key Takeaways

• India heeft zich ontpopt als de volgende grote groeimarkt voor reuzen in verpakte goederen.
• De economie van het land groeit het snelst van alle grote opkomende markten.
• Bedrijven lanceren nieuwe producten om hun groei te stimuleren.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.