Momenteel rijden er bijna 45.000 elektrische of plug-in hybride wagens rond in Vlaanderen en staan er 3.655 laadpalen. Het is echter nog afwachten of de Vlaamse regering haar doel van 60.000 elektrische wagens en 5.000 laadpalen tegen eind dit jaar haalt.
Dat blijkt uit cijfers die Andries Gryffroy (N-VA) heeft opgevraagd bij minister Zuhal Demir (N-VA). Concreet reden er op 1 december 12.926 batterij-elektrische en 31.286 plug-in hybrides rond op de Vlaamse wegen. ‘Het is positief dat het wagenpark in Vlaanderen vergroent en men steeds minder op diesel en benzine rijdt’, klinkt het bij het Vlaams Parlementslid.
In 2016 had de vorige regering al binnen het actieplan ‘Clean power for transport’ bepaald dat er tegen eind dit jaar zeker 5.000 publieke laadpunten aanwezig moeten zijn in Vlaanderen. Verder stipuleren de plannen nog dat er tegen eind 2020 ook 60.000 elektrische wagens moeten rondrijden in Vlaanderen.
Hybride boven volledig elektrisch
Tegelijk met het actieplan gingen de subsidies voor zero-emissievoertuigen in voege. Vlamingen die een elektrische wagen of een auto op waterstof kochten, konden een subsidie tot 4.000 euro krijgen. Die premie is sinds 1 januari van dit jaar verdwenen, omdat ze geen succes bleek. Voor 3.600 verkochte elektrische auto’s in 2018, werden er amper 400 subsidie-aanvragen ingediend.
Feit blijft dat het vooral bedrijven zijn die elektrische wagens kopen. Door de hoge kostprijs van zo’n wagen kiest minder dan 1 procent van de particulieren voor een elektrische auto, stelde sectorfederatie Febiac al. Ook onderzoek van Deloitte geeft aan dat 1 op de 10 Belgische weggebruikers zou kiezen voor een volledig elektrische wagen. Vooral een hybride wagen krijgt aanhang onder de Belgen.
Publieke of private laadpaal
Hinderpaal is dus nog altijd de laadpaal. Het N-VA-parlementslid geeft daarom aan dat ook de uitrol van publieke laadinfrastructuur het vooropgestelde schema volgt. ‘Vlaanderen telt nu 3.655 publieke laadpalen en binnenkort verschijnt nog een marktbevraging voor 1.500 publieke laadpalen, nog dit jaar te installeren. Doel in zicht dus’, aldus Gryffroy.
Al valt ook hier een kanttekening bij te plaatsen. Begin dit jaar publiceerde mobiliteitsclub VAB de resultaten uit een online bevraging van 4.000 automobilisten. Daaruit blijkt dat de bevraagden hun elektrische wagen liefst thuis willen opladen. Weinig toekomstige bezitters willen een publieke laadpaal gebruiken.