McDonald’s ziet wereldwijde omzet voor het eerst in meer dan drie jaar dalen

McDonald’s heeft voor het eerst in 13 kwartalen een daling van de wereldwijde omzet gerapporteerd, omdat consumenten door de aanhoudende inflatie steeds vaker kiezen voor betaalbaarder voedsel in eigen land.

De fastfoodgigant zag zijn aandelen dit jaar 15 procent dalen, maar steeg bijna 4 procent nadat leidinggevenden van het bedrijf onthulden dat de maaltijddeal van 5 dollar die eind juni werd gelanceerd boven verwachting werd verkocht.

Goede maaltijden en prijsstijgingen

Om het klantenverkeer te stimuleren, leunt McDonald’s op voordelige maaltijden en is het selectiever met prijsverhogingen om de winstgevendheid te beschermen. Het bedrijf hield vast aan de prognose voor 2024 voor een operationele marge van tussen de 40 procent en hoger. CEO Chris Kempczinski merkte op dat consumenten “zeer discriminerend” zijn geworden en op zoek zijn naar betere deals.

Het bedrijf rapporteerde een daling van 1 procent in de wereldwijde vergelijkbare omzet in het tweede kwartaal, waarmee de verwachtingen van een stijging van 0,5 procent niet werden gehaald. De totale omzet steeg met 1 procent. De vergelijkbare omzet van McDonald’s in de VS daalde met 0,7 procent in het kwartaal eindigend op 30 juni, vergeleken met een stijging van 10,3 procent een jaar geleden.

Internationale markten en kapitaaluitgaven

De omzet in internationale markten, die bijna de helft van de omzet van McDonald’s in 2023 uitmaken, daalde met 1,1 procent, vooral door zwakte in Frankrijk. Een langzamer dan verwacht herstel in China en het Midden-Oostenconflict deed ook pijn aan de prestaties van het zakelijke segment van McDonald’s waar restaurants worden geëxploiteerd door lokale partners.

Ondanks de uitdagingen hield McDonald’s vast aan zijn investeringsbudget van maximaal 2,7 miljard dollar, waarvan meer dan de helft bestemd is voor nieuwe restaurants in de VS en internationale markten.

Winst en vooruitzichten

McDonald’s verdiende 2,97 dollar per aandeel op aangepaste basis in het tweede kwartaal, waarmee het de verwachtingen van 3,07 dollar miste. Het bedrijf handhaafde zijn prognose voor 2024 voor een operationele marge van midden tot hoog 40 procent. Analisten hebben goede hoop dat de waardemaaltijden en prijsverhogingen van het bedrijf de verkoop zullen stimuleren en de winstgevendheid in de tweede helft van het jaar zullen verbeteren.

Het bedrijf werkt samen met franchisenemers aan een verlenging van de 5 dollar maaltijddeal na augustus, die boven verwachting heeft verkocht. Terwijl het fastfoodlandschap zich blijft ontwikkelen, blijft McDonald’s zich inzetten om zijn klanten meer waar voor hun geld te bieden en zijn winstgevendheid te beschermen.

Key Takeaways

  • McDonald’s rapporteerde voor het eerst in 13 kwartalen een daling van de wereldwijde omzet.
  • Het bedrijf leunt op voordelige maaltijden en is selectiever met prijsverhogingen om de winstgevendheid te beschermen.
  • De omzet in internationale markten daalde met 1,1 procent, vooral door zwakte in Frankrijk.
  • McDonald’s houdt vast aan zijn investeringsbudget van maximaal 2,7 miljard dollar.

Wil je toegang tot alle artikelen, abonneer je dan hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.