Coca-Cola verhoogt winstverwachtingen

Coca-Cola, ’s werelds grootste drankenproducent, heeft zijn jaarlijkse omzet- en winstverwachtingen verhoogd. Het bedrijf verwacht te profiteren van prijsverhogingen en een reclameblitz in internationale markten waar de vraag naar zijn frisdrank en sappen sterk blijft.

Aandelen van Coca-Cola stegen bijna 2 procent nadat het bedrijf een verrassende omzetstijging in het tweede kwartaal rapporteerde, gedreven door een stijging van 9 procent in gemiddelde verkoopprijzen en een stijging van 2 procent in volumes per krat. De netto-inkomsten van het bedrijf stegen met 2,9 procent tot 12,31 miljard dollar, waarmee de ramingen van 11,76 miljard dollar werden overtroffen.

Marketinginspanningen werpen vruchten af

Coca-Cola heeft veel geïnvesteerd in marketingcampagnes, vooral in de aanloop naar de Olympische Spelen in Parijs en andere internationale evenementen. Het bedrijf promoot ook budgetvriendelijke opties zoals 12-ounce smalle blikjes wereldwijd. “In wezen is Coca-Cola een marketingmachine … Een voortdurende stijging van de marketinguitgaven suggereert dat de groep zijn voet niet van het pedaal haalt,” zei Aarin Chiekrie, aandelenanalist bij Hargreaves Lansdown.

Concurrent PepsiCo zoekt ook groei

PepsiCo, dat in juli de omzetramingen voor het tweede kwartaal niet haalde, lanceert ook nieuwe smaken van zijn snackmerken zoals Lay’s en Doritos en biedt producten aan in verschillende prijsklassen. Omdat klanten prijsbewuster worden, proberen Coca-Cola en PepsiCo een bredere groep consumenten aan te spreken.

De volumes in de Noord-Amerikaanse regio daalden echter met 1 procent doordat consumenten voorzichtig werden met uitgeven en uit eten gaan. CEO James Quincey zei dat het consumentenvertrouwen in Noord-Amerika “behoorlijk veerkrachtig” was, hoewel er enkele tekenen van druk waren in verschillende segmenten in de ontwikkelde markten.

Coca-Cola voorspelt dat de autonome omzet in het boekjaar 2024 tussen 9 procent en 10 procent zal groeien, vergeleken met de eerdere verwachting van een stijging van 8 procent tot 9 procent. Het bedrijf verwacht dat de aangepaste jaarwinst tussen 5 procent en 6 procent zal stijgen, vergeleken met de eerdere verwachting van een stijging van 4 procent tot 5 procent.

Key Takeaways

  • Coca-Cola heeft haar jaarlijkse omzet- en winstverwachtingen verhoogd dankzij prijsverhogingen en een reclamecampagne op internationale markten.
  • De omzet van het bedrijf in het tweede kwartaal overtrof de ramingen, dankzij hogere gemiddelde verkoopprijzen en hogere volumes per krat.
  • De marketinginspanningen hebben hun vruchten afgeworpen, vooral met budgetvriendelijke opties zoals 12-ounce smalle blikjes.
  • Concurrent PepsiCo streeft ook naar groei door nieuwe smaken en producten in verschillende prijsklassen.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.