Hij werd met veel bombarie aangekondigd en is zelfs volledig afgewerkt. Toch zou de volledig elektrische Aston Martin Rapide E er niet komen.
De gespecialiseerde website Autocar weet via bronnen binnen het bedrijf dat de Rapide E niet in productie gaat zoals voorzien. Nochtans is het paradepaardje van het legendarische Britse luxemerk klaar. Hij reed zelfs al een rondje op een racecircuit in Monaco.
De eerste volledig elektrische worp van Aston Martin kwam op de autosalons in 2015, als conceptwagen. In 2017 bevestigden de Britten dat hij ook in productie zou gaan. In 2019 was de Rapide E er klaar voor. Hij maakte zijn debuut op het Goodwood Festival of Speed.
Rapide E
Een eerste volledig elektrische auto bleek een heel avontuur voor Aston Martin. Met een maximumsnelheid van 249 kilometer per uur en een acceleratie van 0 naar 100 in 4 seconden loste Aston Martin de verwachtingen in. Hoe ver u met de Rapide E kon rijden, was niet duidelijk.
In principe moest de Rapide E eind vorig jaar in productie gaan. Er zouden 155 exemplaren van de wagen gemaakt worden. Het prijskaartje bleef op aanvraag.
DBX v. Rapide E: een kwestie van winst
Hoeveel orders er al waren voor de Rapid E, is niet geweten. Volgens Autowereld moest de elektrische wagen baan ruimen voor de luxe-SUV DBX. Die moet van de band rollen in het tweede kwartaal van dit jaar. De DBX is ook financieel een belangrijk verhaal voor Aston Martin, terwijl de Rapide E meer een prestigeproject is.
Dat de Rapide E on hold staat, valt wellicht te linken aan de tweede winstwaarschuwing die Aston Martin begin dit jaar gaf. De vraag naar de Vantage is niet zo groot als verwacht. Er is nog geen verlies in zicht, maar CEO Andy Palmer moest waarschuwen voor een winst die vermoedelijk tot 45 procent lager ligt dan voorspeld.