Vooruit vs. cd&v: het wordt meteen keihard, in de campagne

Vooruit vs. cd&v: het wordt meteen keihard, in de campagne
Freya Van den Bossche (Vooruit) en Sammy Mahdi (cd&v) in campagnebeeld Vooruit – Instagram Vooruit

De toon van de verkiezingscampagne wordt hard, als een post van Vooruit op Instagram een goede indicator is.

  • Het inhoudelijke debat over abortus werd fel overschaduwd door een campagne die Vooruit lanceerde op sociale media. Daarbij werkten de socialisten met een kleurenfoto van Vlaams parlementslid Freya Van den Bossche (Vooruit) die “vecht voor meer vrouwenrechten” naast een zwart-witfoto van Mahdi die “blokkeert op meer vrouwenrechten”. 
  • In de begeleidende tekst op Instagram had de partij het over: “Extreemrechts en conservatieven willen terug naar de middeleeuwen. Door vrouwenrechten in te perken of zelfs af te schaffen. Niet met ons.”
  • Of die aanpak de slimste zet was, campagne-technisch, is maar de vraag: het gaf cd&v de kans om zich terug helemaal in de match te boksen, met morele verontwaardiging. “Totaal onsmakelijk”, zo sneerde Mahdi in de Zevende Dag tegen Depraetere. 
  • “Dit is het kopiëren van Vlaams Belang. En of je Vlaams Belang kopieert op café of op sociale media: in beide gevallen is het origineel nog altijd beter dan het alternatief. Als dit de manier is waarop we campagne gaan voeren met elkaar, door te insinueren dat iemand terug wil naar de middeleeuwen in plaats van inhoudelijk het debat te voeren, dan staan we voor een ranzige campagne van nu tot juni, waarvan ik u nu al kan voorspellen wie die gaat winnen: de extremen.”
  • Opvallend was dat Mahdi “wilde smeken op zijn knieën als het moest”, om “inhoudelijk het debat te voeren”. Bij de socialisten vonden ze dat wel heel straf theater. In een Facebookpost had Mahdi immers net nog eens uitgehaald naar de harde aanval van Vooruit, maar zelf ook oud-voorzitter Conner Rousseau (Vooruit) weer geviseerd, door het te hebben over “een oud-voorzitter die vrouwen seksueel aanprijst bij agenten”. Om maar te zeggen: de kiescampagne wordt nog lang en hard.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.