Een wake-up call voor adverteerders: Google maakt een einde aan cookies

Google zet een revolutionaire stap in online privacy door het gebruik van cookies in zijn Chrome-browser te beperken. Een verandering met potentieel enorme impact op de digitale advertentiewereld.

Waarom is dit belangrijk?

Deze wijziging raakt de kern van de online advertentie-industrie, die jaarlijks meer dan 600 miljard dollar waard is. Het belooft een aanzienlijke verschuiving in hoe gebruikersgegevens worden verzameld en gebruikt, wat de balans tussen consumentenprivacy en gerichte reclame zou kunnen herdefiniëren.

In het nieuws: Vanaf 4 januari begint Google met een beperkte test waarbij het gebruik van cookies wordt ingeperkt. In een eerste instantie gaat het om 1% van de Chrome-gebruikers.

  • Het plan is om tegen het einde van het jaar cookies volledig uit te faseren in Chrome.
  • Marketeers en technologiebedrijven in de reclame-industrie maken zich zorgen over hun vermogen om zich aan te passen aan deze nieuwe realiteit.

Wat doen cookies?

Cookies, een fundamentele technologie in de wereld

Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.