IBM adverteert niet meer op X na verschijnen naast nazi-berichten, ook Europese Commissie zet reclame op pauze

IBM adverteert niet meer op X na verschijnen naast nazi-berichten, ook Europese Commissie zet reclame op pauze
Elon Musk / Linda Yaccarino – Getty Images

Kopzorgen voor X-CEO Linda Yaccarino. De Amerikaanse IT-gigant IBM stopt met advertenties op het platform nadat die naast pro-naziberichten verschenen in de tijdslijn van gebruikers. Ook de Europese Commissie pauzeert haar eigen gerichte reclame op het platform. Dat eigenaar Elon Musk intussen weer flirt met complottheorieën, maakt Yaccarino’s job nog moeilijker.

In het nieuws: De ngo Media Matters America ontdekte dat X-berichten met pro-nazi- en pro-Hitler-inhoud in de buurt van advertenties van topbedrijven als Apple, Oracle en IBM verschenen. Een reactie bleef niet lang uit: IBM schort de reclame op het voormalige Twitter op.

  • “IBM hanteert een zerotolerantiebeleid voor haatspraak en discriminatie, en we hebben onmiddellijk al onze advertenties op X opgeschort terwijl we dit volstrekt onaanvaardbare incident onderzoeken”, zegt de IT-reus aan AFP en Financial Times.

Meer context: Al sinds de overname door Musk ruim een jaar geleden tonen grote adverteerders zich bezorgd om de content waarmee hun merk geassocieerd kan worden.

  • De grillige multimiljardair schroeft de moderatie van het platform drastisch terug en predikt het principe van vrije meningsuiting. Volgens mediawatcher leidt dat echter tot meer desinformatie en meer extreme standpunten op X.
  • X zegt in een reactie ervoor gezorgd te hebben dat de bewuste accounts als “gevoelige inhoud” gemarkeerd zullen worden en dat zij voortaan ook geen geld meer kunnen verdienen op het sociale platform. Dat hun berichten bij advertenties voor IBM of Apple verschijnen, is louter toeval, zegt het sociale platform nog.

Nog meer reactie: Volgens een interne nota die uitlekte via Politico heeft ook de Europese Commissie besloten tijdelijk om te stoppen met adverteren op X, met als argument “de wijdverspreide bezorgdheid over de verspreiding van desinformatie op het platform, vooral over de oorlog tussen Israël en Hamas”. Voor een goed begrip: het gaat niet om de gewone tweets van de Commissie, maar om de betaalde berichten voor specifieke boodschappen.

Elon Musk

Nog niet alles: Musk zelf staat ook onder vuur nadat hij op X zijn instemming liet blijken op een bericht over een antisemitische complottheorie. Dat leidt tot een storm van verontwaardiging.

Uitgezoomd: De X-eigenaar voert al langer een woordenstrijd uit met de Anti-Defamation League, een ngo die strijdt tegen antisemitisme, maar Musk zegt tegelijkertijd zelf ook tegen elke vorm van jodenhaat te zijn. Nadat hij recentelijk berichten over allerhande andere complottheorieën ondersteunde, spreken Musk-watchers van een “verrechtsing” van ’s werelds rijkste persoon.

Bovendien: Ook sommige grote beleggers in Tesla, waar Musk de CEO van is, irriteren zich aan zijn voortdurende getwitter van politiek controversiële stellingnames. Zij vrezen voor schade aan het merk Tesla, wat de beurswaarde van de autobouwer kan aantasten.

Conclusie: Voor Yaccarino wordt het zo moeilijk om grote adverteerders terug te halen en weer aan X te binden, zeker gezien het toenemende belang van politieke correctheid bij de grote Amerikaanse multinationals. Musk bevestigde recentelijk dat nog dat de adverteerders aan het terugkeren waren, maar de nieuwe heisa kan bedrijven op hun stappen doen terugkeren.

(cv)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.