10.000 jobs op de helling bij rederij Maersk na forse daling containertarieven

10.000 jobs op de helling bij rederij Maersk na forse daling containertarieven
Containerschip van Maersk – (Photo by Hauke-Christian Dittrich/picture alliance via Getty Images)

De rederij Maersk schrapt minstens 10.000 jobs. De dalende containertarieven zetten de winstgevendheid van het bedrijf onder druk. Aandeelhouders drukken massaal op de verkoopknop na het nieuws.

Waarom is dit belangrijk?

Containerbedrijven worden geconfronteerd met forse winstdalingen na recordwinsten in 2021 en 2022 toen de hoge vraag naar consumptiegoederen tijdens de coronapandemie, in combinatie met een beperkt aanbod van schepen, de vrachtprijzen de hoogte injoeg.

In het nieuws: Maersk plant herstructureringen.

  • Vincent Clerc, CEO van de rederij, laat in een reactie aan Bloomberg weten dat al 6.500 van de 10.000 banen die het bedrijf wil schrappen reeds zijn verdwijnen. In totaal zal het personeelsbestand worden ingekrompen met 9 procent.
  • Maersk verwacht 600 miljoen dollar te besparen door de grootschalige ontslagronde.
  • Ook de geplande inkoop van eigen aandelen wordt herzien.

Dalende containerprijzen

Details: De dalende containerprijzen dwingen Maersk om dergelijke maatregelen te nemen.

  • De prijzen waren tijdens de coronacrisis de hoogte ingeschoten door een forse toename van de vraag. We zaten toen met z’n allen thuis, waardoor we meer spullen online bestelden. Tegelijkertijd was er een tekort aan schepen.
  • Vandaag is de situatie anders. Door de geopolitieke spanningen en de renteverhogingen is de economische groei in veel landen vertraagd, waardoor gezinnen en bedrijven de vinger op de knip houden. Daarenboven lijkt er nu een overaanbod aan containerschepen te zijn. “Onze industrie heeft te maken met een nieuw normaal klimaat met een matige vraag, prijzen die weer in lijn zijn met historische niveaus en inflatoire druk op onze kosten”, erkende de CEO van Maersk bij de publicatie van de resultaten over het derde kwartaal.
    • Het gemiddelde tarief bedroeg in het derde kwartaal 2.095 dollar per container. Dat is minder dan de 2.234 dollar waarop het bedrijf hoopte.
    • De rederij boekte een brutobedrijfswinst (ebitda) van 1,88 miljard dollar. 
    • “De wereldwijde containerhandel zal dit jaar waarschijnlijk met 0,5 tot 2 procent krimpen”, aldus Maersk.
    • Maersk rekent op een brutobedrijfswinst van 9,5 à 11 miljard dollar voor dit jaar.
  • “We brengen onze kostenbasis op orde en maken ons klaar voor de schralere jaren die voor ons kunnen liggen”, voegde Clerc eraan toe.

Impact koers: De beleggers reageren alvast niet tevreden op het nieuws en de kwartaalresultaten.

  • Maersk heeft de laatste handelsdag van de week 17 procent lager afgesloten. Het bedrijf zag daardoor ongeveer 5 miljard dollar aan marktwaarde in rook opgaan.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.