Midden-Oosten: Ongekende stroom van fake news circuleert op X (ex-Twitter)

Midden-Oosten: Ongekende stroom van fake news circuleert op X (ex-Twitter)
(Foto: Jonathan Newton/The Washington Post via Getty Images)

Op sociale media, vooral op X (ex-Twitter) circuleren massaal veel valse mediaposts in verband met het conflict tussen Israël en Hamas. Verschillende media hebben het over een “ongekende” stroom van oude video’s, gamebeelden en bewerkte foto’s die allemaal pretenderen hedendaagse verslagen van het geweld te zijn.

In het nieuws. “De terreuraanval van dit weekend op Israël was “de eerste echte test van Elon Musks versie van Twitter, en die mislukte spectaculair”, schrijft Bloomberg.

De context. X, het bedrijf dat voorheen bekend stond als Twitter, heeft een softwaretool uitgeschakeld die gebruikt werd om gecoördineerde desinformatie op het platform te identificeren.

  • Deze tool kon herkennen wanneer verschillende accounts dezelfde of soortgelijke media deelden. Dit is belangrijk om desinformatiecampagnes op te sporen, waarbij nepaccounts hetzelfde beeld of video posten.
  • X heeft de tool uitgezet als onderdeel van kostenbesparingen door diensten van Google Cloud naar de eigen servers te verhuizen. Tegelijkertijd heeft X veel minder personeel om desinformatie aan te pakken.
  • Het uitschakelen van de tool heeft gecoördineerde desinformatiecampagnes de vrije loop gelaten, aldus experts. Zo werden nepvideo’s van brand in Gaza door tientallen accounts gedeeld.
  • Musk beweert alternatieven te hebben, zoals de door gebruikers gegenereerde ‘Community Notes’. Maar deze worden niet consistent toegepast.
  • De uitgeschakelde tool zou het makkelijker hebben gemaakt om soortgelijke media te identificeren. De vervangende tool is minder krachtig.

Musk raadt accounts aan die bekend staan om hun leugens

Pijnlijk. Elon Musk raadde persoonlijk aan om accounts te volgen die bekend staan om het promoten van leugens.

  • “Voor het real-time volgen van de oorlog, zijn @WarMonitors & @sentdefender goed,” plaatste Musk zondagochtend op het platform, aan zijn 150 miljoen volgers.
  • Die post werd in drie uur tijd 11 miljoen keer bekeken en ontving bedankjes van die twee accounts, voordat Musk hem verwijderde.

Samengevat. Musk probeert kosten te besparen, ook op het miljardencontract met Google Cloud. Dit gaat ten koste van de capaciteit om desinformatie te bestrijden.

  • De moeilijkheden van X bieden een kans voor Meta’s onlangs gelanceerde rivaliserende platform Threads, schrijft techjournalist Casey Newton, maar het bedrijf van Mark Zuckerberg lijkt terughoudend om te profiteren.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.