Op zoek naar een duurzaam model voor NFT’s: “Het is geen beleggingsinstrument”

Hoe gaan we non-fungible tokens (NFT’s) gebruiken? Nu men nadenkt over meer regulatie op die markt, rijst de vraag of je de technologie achter NFT’s duurzaam kan inzetten. Tim Dierckxsens, CEO van blockchainbedrijf Venly, is alvast overtuigd.


Beluister hier het volledige interview met Tim Dierckxsens:


Waarom is dit belangrijk?

NFT's kan je inzetten als een certificaat bij digitale verzamelobjecten. Er gaat echter ook een hele handel achter schuil, en daardoor wordt het door sommigen ook gezien als een belegging. De vraag is hoe we NFT's ook duurzaam kunnen inzetten.
  • Dierckxsens: “Wij zien NFT’s als een technologie die op een gegeven moment via een hype cycle naar boven is gegaan. Maar zoals alle technologieën hebben ze een zekere waarde en een duurzaam model. Je moet de hype niet volgen, maar kijken wat de toepassingen zijn van de technologie.”
  • “Iedereen is zeer enthousiast geworden doordat je met NFT’s royalty’s op contractniveau kon krijgen. De technologie is gebruikt om heel snel projecten te activeren. Mensen werden snel enthousiast en dachten dat ze het nieuwe gat in de markt ontdekt hadden. Daarmee komen mensen bedrogen uit. Je mag geen loze beloftes maken.”
  • “Ik zie NFT’s niet als een beleggingsinstrument. Ik zie het als een instrument waarbij je transparantie aanbiedt. De toepassingen daarbij zijn eindeloos. Je kan het gebruiken voor certificatie. Normaal gezien staan bedrijven daarvoor in, maar die moet je ook kunnen vertrouwen. Door de activatie van NFT’s op de blockchain kan eender wie aankopen doen”, zegt Dierckxsens.
  • Hij noemt digitale verzamelobjecten van de wereldbeker basketbal als voorbeeld: “De wereldwijde organisator FIBA komt als bedrijf dichterbij de fans. De community gaat ook kijken naar bijkomende games en activaties die lokaal gebeuren.” (nd)
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.