Uit een onderzoek van de hr-dienstverlener Securex blijkt dat meer en meer werkgevers fietsen leasen aan hun personeel. Maar er zijn grote regionale verschillen.
In het nieuws: Securex publiceerde woensdag de resultaten van een enquête over de maatregelen die Belgische werkgevers nemen om hun werknemers aan te moedigen meer de fiets te nemen naar het werk.
- En wat blijkt? Als het op leasen van fietsen aankomt, is er een enorm verschil tussen Vlaanderen, Wallonië en Brussel.
De details: We nemen enkele cijfers onder de loep.
- Volgens de jongste gegevens van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer fietst 14,1 procent van de Belgische werknemers naar het werk. Per regio zijn de cijfers als volgt:
- 20,8 procent in Vlaanderen.
- 7,2 procent in Brussel.
- 2,4 procent in Wallonië.
- De bovenstaande cijfers zijn vrij laag als je weet dat 71 procent van de werkgevers aangeeft dat ze minstens één maatregel hebben ingevoerd om fietsen aan te moedigen. Ook hier zijn er aanzienlijke regionale verschillen:
- 84,9 procent van de Vlaamse werkgevers is betrokken bij minstens één initiatief.
- 68,9 procent van de Brusselse werkgevers.
- 48,2 procent van de Waalse werkgevers.
- Enkele van de geïmplementeerde maatregelen zijn: de verplichte betaling van een fietsvergoeding op verzoek van hun werknemers, fietsenstallingen, de installatie van oplaadpunten voor elektrische fietsen en de mogelijkheid om fietsen te huren (leasen).
- Meer dan de helft (53,3 procent) van de Belgische werkgevers plant bijkomende initiatieven om fietsen aan te moedigen.
Leasing, een win-win situatie?
Zoom in: Leasing is voordelig maar complex.
- Securex neemt in zijn enquête fietsleasing onder de loep. Die mobiliteitsoplossing wordt door 19,7 procent van de Belgische werkgevers aangeboden, terwijl 24,9 procent van de werkgevers die dat nog niet deden, dat van plan is.
- “Bij deze regeling stelt de werkgever een fiets ter beschikking voor een periode, meestal 36 maanden. Tijdens die periode betaalt de werknemer een beperkt bedrag en op het einde van de leaseperiode heeft hij de mogelijkheid om de fiets te kopen tegen een voordelig restbedrag”, legt Securex uit.
- “Dit is een duidelijk signaal van de werkgevers”, zegt Heidi Verlinden, Research Project Manager bij Securex. “Fietsleasing is voor de werkgever volledig fiscaal aftrekbaar en kan de aantrekkelijkheid van een bedrijf versterken in tijden van de talentschaarste. Voor de werknemer is fietsleasing vrijgesteld van voordeel van alle aard en hij kan, bij regelmatige fietsverplaatsingen van en naar het werk, ook rekenen op een mooie fietsvergoeding. Bovendien is meer fietsgebruik goed voor de gezondheid en het milieu. Kortom: fietsleasing is een zeer aantrekkelijk principe voor alle partijen.”
- En toch biedt slechts 4,7 procent van de Waalse werkgevers die optie aan hun werknemers aan, tegenover 14,8 procent van de Brusselse werkgevers en 30,1 procent van de Vlaamse werkgevers. Gedeeltelijk omdat het proces te complex en tijdrovend is, zeggen ze.
- “Er zijn veel partijen en elementen die daarbij komen kijken: de leaser, het leasingsbedrijf, eventuele beheerplatformen en de niet te onderschatten juridische aspecten. Een vereenvoudiging van de opstart kan ervoor zorgen dat veel van de goede intenties wel degelijk omgezet worden in actie, en dat komt zowel werkgevers als werknemers ten goede”, aldus Verlinden.
Naast de administratieve hindernissen, wijzen Belgische werkgevers op het gebrek aan veilige fietspaden en de te lange afstanden tussen woon- en werkplaats als andere obstakels voor de invoering van maatregelen die fietsen aantrekkelijker maken voor de werknemers.
(ns)