0,6 procent van de bedrijfswagens in België is elektrisch, blijkt uit een bevraging van Acerta bij werkgevers.
Een vervijfvoudiging van de elektrische wagens in het Belgische bedrijfswagenpark, dat klinkt goed. Maar in totaal betekent dat nog steeds dat nauwelijks 0,6 procent van de bedrijfswagens elektrisch is, zeer weinig dus.
Om tot die cijfers te komen, heeft hr-bedrijf Acerta de gegevens van werknemers bij 45.000 werkgevers bij elkaar gelegd. Het prijskaartje van elektrische wagens speelt mogelijk mee. Vooral bedrijfsleiders (3 procent) rijden namelijk met elektrische wagens.
Benzine
In 2014 was een bedrijfswagen nog in 96 procent van de gevallen een diesel. Dat cijfer is sterk gedaald: op vijf jaar tijd rijden we met 17 procent minder dieselwagens. Dat was vooral ten voordele van de benzinewagens: waar die 5 jaar geleden nog maar 3,5 procent van de bedrijfswagens vertegenwoordigden, is vandaag 19 procent van de bedrijfswagens een benzine.
‘Bedrijfswagens zijn meestal middelgroot en die categorie van elektrische auto’s zit nog altijd in het dure segment’, zegt Kathelijne Verboomen van Acerta. ‘Daarom zijn ze niet voor iedereen een optie. De doorbraak van de elektrische bedrijfswagen zal er pas komen als het aangekondigde middensegment effectief op de markt is.’
Fiscaal aftrekbaar
Ook de omkadering van de elektrische bedrijfswagen is nog niet rond, stelt Acerta vast. Maar de nieuwe fiscaliteit voor bedrijfswagens voor 2020 koppelt alvast de aftrekbaarheid van de bedrijfswagenkost (auto en brandstof) aan de CO2-uitstoot. ‘Voor een zeer vervuilende bedrijfswagen kan de aftrekbaarheid zakken tot 40 procent. De fiscale stimulans voor elektrisch rijden neemt dus nog toe’, zegt Verboomen.