De voorbije maanden stak in heel Europa het fenomeen ‘krimpflatie’ of shrinkflation de kop op: door de inhoud in de verpakking stiekem te verminderen, kunnen merkfabrikanten hun winstmarges verhogen zonder de prijzen op te krikken. Of erger nog: sommige volumedalingen gaan zelfs hand in hand met prijsverhogingen. In Frankrijk lanceert Carrefour een sensibiliseringsactie, maar de supermarktreus wordt zelf van de techniek beticht.
In het nieuws: In de Carrefour-winkels in Frankrijk (niet in België) zijn vanaf vandaag opvallende oranje labels in de rekken te zien. Het gaat om waarschuwingen voor shrinkflation waarbij voor voedingsproducten zoals chips of koffiepads minder in de verpakking zit als voorheen, zonder dat de prijs mee is gedaald. Het doel van de supermarktreus is dubbel:
- Het gaat om een communicatiestunt om zich als “koopkrachtvriendelijke” supermarkt te positioneren. Nog meer dan bij ons is “koopkracht” in Frankrijk een erg gevoelig thema bij de consumenten.
- Daarnaast wil Carrefour met de opvallende labels ook de merkfabrikanten onder druk zetten om hun groothandelsprijzen te verlagen. De geafficheerde prijzen in de supermarkt zijn immers traditioneel het eindresultaat van vaak keiharde onderhandelingen tussen de fabrikant en de supermarktketen.
Wat ook meespeelt: Zelfs de Franse regering stelt zich actief op in het dossier. Minister van Economie Bruno Le Maire noemt shrinkflation “schandalig” en “oplichterij” waar de voedingsproducenten onmiddellijk mee moeten ophouden.
Onverwachte wending: Je zou denken dat de actie van Carrefour applaus krijgt van consumentenorganisaties. Maar de koepel ’60 millions de consommateurs’ beticht Carrefour ervan om de misleidende techniek te gebruiken, met name voor zijn actie ‘Groenten voor 0,99 euro’:
- In een pak sucrinesalades aan 0,99 euro zaten aanvankelijk drie kroppen, maar daarna maar twee stuks meer.
- Idem voor de zak aardappelen aan dezelfde prijs: dat bracht Carrefour terug van 1,5 kg naar 1 kg, zo merkte de consumentenkoepel op.
Besluit: “Carrefour maakt veel lawaai rond de verborgen inflatie, maar ze zijn er in mei zelf mee begonnen”, zegt Lionel Maugain, de inflatiespecialist bij ’60 millions de consommateurs’.
(ns)