De Video Games Federation Belgium heeft de cijfers van 2022 voor de gamesector bekend gemaakt. Een vermoeden wordt daarbij bevestigd: er zijn meer gamebedrijven in ons land dan in 2021. David Verbruggen, general manager bij de gamefederatie, duidt de cijfers.
Beluister hier het volledige gesprek met David Verbruggen:
De essentie: Het aantal gamebedrijven in België kent een sterke stijging van 21 procent. Door corona was 2021 een topjaar qua omzet, dit jaar viel dat terug.
- Verbruggen: “We hebben de nieuwe cijfers van 2022 net vrijgegeven. In België zijn er in totaal 133 gamebedrijven, waarvan het merendeel, 90, in Vlaanderen actief zijn. In Brussel heb je er 15 en Wallonië telt er 28. Dat is een forse stijging (van 21 procent, red.) ten opzichte van 2021. Er zijn heel veel mensen die het ondernemerschap hebben vastgepakt en hun eigen bedrijf hebben opgestart.”
- “De omzet voor de sector is 85 miljoen euro voor het jaar 2022. Daarvan zit het leeuwendeel ook in Vlaanderen. Dit is een lichte terugval ten opzichte van 2021. Maar het coronajaar 2021 was een topjaar voor onze sector, dus er waren uitzonderlijk hoge omzetten. Het aantal uitgebrachte games is in 2022 ook gedaald ten opzichte van vorig jaar. Dat verklaart ook die terugval in de omzet.”
- “Ongeveer 50 procent van de Belgen gamet op de smartphone, die enorm aan populariteit heeft gewonnen. 59 procent van de mensen blijft een gameconsole kopen: een PlayStation, Xbox of Nintendo Switch. Het is nog altijd een beetje een statussymbool”, vindt Verbruggen.
- “Het aandrijvingscijfer voor 2022 is fors gestegen ten opzichte van 2021. Dat wil zeggen dat bedrijven zich gaan klaarmaken om nieuwe games uit te brengen. Nieuwe games die succes hebben, creëren omzet. Wij gaan uit van een mooie groei voor de komende jaren”, besluit hij.
(nd)