Het begin van het einde: Disney wil af van lineaire televisie

Dat lineaire televisie (waarbij men kijkt op het moment dat een programma wordt uitgezonden) op zijn retour is, mag geen verassing zijn. Dat Disney zijn televisienetwerken ABC en zelfs de sportzender ESPN wil afstoten, is dat wel.

In het nieuws. Het Amerikaanse entertainmentconcern Disney kijkt of het zijn traditionele tv-business kan afstoten of kan onderbrengen in joint-ventures. Dat heeft CEO Bob Iger gezegd op de jaarlijkse Allen & Co. conferentie in Sun Valley (Idaho).

De details. Disney bezit een portfolio van tv-netwerken, waaronder de bekende nieuwszender ABC, maar ook FX, National Geographic en nog een aantal kabel-tv-kanalen zoals ESPN.

  • Disney wil “ruimdenkend” zijn als het gaat om de traditionele tv-business, en laat de mogelijkheid van een mogelijke verkoop van de netwerken open. “Ze zijn mogelijk niet langer kernactiviteiten voor Disney”, zei Iger.
  • Voor sportzender ESPN denk Disney eerder aan een strategische partner, in de vorm van een joint venture of door het afstoten van een belang.
  • Iger, die in 2020 Disney verliet, alvorens eind vorig jaar een comeback te maken, zei toen al dat hij de toekomst van de traditionele tv “zeer pessimistisch” inzag. Iger anticipeerde dat lineaire televisie moeilijk zal kunnen concurreren met streamingdiensten en digitale tv.
  • Sinds zijn terugkeer is zijn vermoeden bevestigd en is het zelfs “erger dan hij had verwacht”.
    • Wie de kijkcijfers van de Amerikaanse tv-zenders analyseert, kan niet anders dan concluderen dat traditionele tv enkel onder 65-plussers nog een bepaalde populariteit geniet.
    • Sinds 2012 hebben 25 miljoen Amerikaanse gezinnen hun kabelabonnement opgezegd.

Verkoop maakt deel uit van grote besparingsoperatie bij Disney

  • Iger kwam in november 2022 terug aan het hoofd van Disney te staan en maakt werk van een grote besparingsoperatie.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.