De kleine Belgische webwinkels maken progressie. Er is professionalisering en ze draaien meer omzet. Business AM sprak erover met Greet Dekocker van BeCommerce.
Luister hier naar het volledige gesprek met Greet Dekocker:
De essentie: Kleine handelaren maken een inhaalbeweging op het vlak van e-commerce. Ook de consument weet dat te appreciëren. Toch zijn er nog groeimogelijkheden richting een ander taalgebied of een buurland.
- Dekocker: “Corona heeft er zeker voor gezorgd dat handelaren aan een webshop zijn begonnen. Veel handelaren zijn intuïtief de weg van e-commerce opgegaan. Sommigen zijn daar niet in geslaagd, dus er is nu een zuivering van het marktbeeld van handelaren die effectief door corona gestart zijn. Zij hebben verder geïnvesteerd en doorgezet en beginnen nu tot resultaat te komen.”
- “Het vertrouwen in lokale handelaren is sterker. Het is ook vaak dichterbij en er is een groter kennisgebied. Zij hebben wel moeten leren wat de e-commerceverwachting van de consument is, op het vlak van levering en de juiste ervaring op de website. In het begin moesten er lessen getrokken worden door de kleinere handelaren. Nu loopt die evolutie beter.”
- “We hebben nog altijd een achterstand op de buurlanden. Belgen kopen net iets meer in het buitenland dan omgekeerd. Maar we zien toch een inhaalbeweging. Dus het is een kwestie van stappen zetten. De kleine ondernemer kan zijn blik soms nog verbreden. Veel kmo’s maken pas een echte doorgroei wanneer ze een andere landstaal of zelfs een ander land als volgende stap nemen”, stelt Dekocker. (kg)