In Istanboel vond een belangrijke luchtvaartconferentie plaats. Hoofdpunt op de agenda: duurzaam vliegen en groene brandstof. Business AM sprak met luchtvaartexpert Luk De Wilde over innovatie in de luchtvaart.
Beluister hier het volledige interview met Luk De Wilde:
De essentie: De luchtvaartsector heeft ambitieuze toekomstplannen, maar de vraag blijft of deze haalbaar zijn. Er moet in kaart gebracht worden welke groene brandstoffen geschikt zijn voor welke trajecten. Zowel het gebruik van waterstof als elektrisch vliegen kampen met beperkingen.
- De Wilde kadert: “De sector zelf is er rotsvast van overtuigd dat het de doelstellingen gaat halen om in 2050 CO2-neutraal te kunnen vliegen. In het voorbije jaar was maar 0,1 procent van de brandstoffen duurzaam, dus er is nog een hele weg te gaan. Tegen 2028 hoopt men ongeveer 254 ton van die groene brandstof te kunnen gebruiken. Het pijnpunt blijft toch altijd een beetje de productie ervan. Er moeten producenten komen en voorlopig is die brandstof ook nog vrij duur. Er moet vanuit de overheid gekeken worden hoe de productie wordt gestimuleerd.”
- “Van waterstof moeten we niet zo heel veel verwachten. Er zijn daarrond nogal wat veiligheidsissues. Elektrisch vliegen is meer realiseerbaar. Maar dat zou zijn voor kortere vluchten, met kleine vliegtuigen, met pakweg maximum 30 of 40 passagiers. De batterij-inhoud is niet voldoende voor de vliegtuigen waar we allemaal wel eens samen mee vliegen. Dat zijn toestellen voor 150 of 200 passagiers. Daar heeft men nog geen oplossing voor”, stelt de luchtvaartexpert.
- “De samenkomst in Istanboel is voornamelijk vanuit de luchtvaartmaatschappijen, niet de producenten van vliegtuigen. De producenten van een nieuw Chinees vliegtuig komen hier niet, maar China is toch ook wel geëngageerd om naar hernieuwbare brandstof te gaan. Er zijn een aantal projecten klaar om toch ook daar de stap te zetten”, besluit De Wilde.
(ns)