“Nieuwe wet die consumenten beschermt tegen exuberante kosten bij laattijdige betalingen, kan schuldeisers zuur opbreken”

“Nieuwe wet die consumenten beschermt tegen exuberante kosten bij laattijdige betalingen, kan schuldeisers zuur opbreken”
Factuur betalen – Getty Images

De Kamer van Volksvertegenwoordigers heeft op 27 april een wet goedgekeurd die onder meer de consumenten moet beschermen tegen immens hoge kosten bij een laattijdige betaling van de factuur. “Met de invoering van die nieuwe wet komen schuldeisers voor ongekende uitdagingen te staan”, waarschuwt Guy Colpaert, Managing Director van het incassobureau Intrum Benelux.

Waarom is dit belangrijk?

Wie een factuur niet op tijd betaalt, ziet de kosten fors oplopen. Die kunnen soms een veelvoud zijn van de oorspronkelijke schuld. Een nieuwe wet moet de consument nu beter beschermen tegen exuberante kosten.

De details: De belangrijkste punten uit de nieuwe wet.

  • Om te beginnen moeten de schuldeisers bij een laattijdige betaling kosteloos een “eerste herinnering” sturen. Daarbij moeten ze een wachttermijn van veertien dagen respecteren alvorens ze verdere stappen zetten, waarvoor ze wel extra kosten mogen aanrekenen. Die termijn gaat in op de derde werkdag na verzending van de herinnering aan de consument. Bij een elektronische notificatie gaat de herinneringstermijn in op de kalenderdag die volgt op de dag waarop de herinnering werd verstuurd.
  • Bij een tweede herinnering mogen er wel kosten in rekening worden gebracht, maar die worden geplafonneerd. Als de openstaande schuld niet meer bedraagt dan 150 euro mag de compensatie niet meer bedragen dan 20 euro. De nalatigheidsinteresten mogen niet hoger liggen dan de intrestvoet zoals bepaald in de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. Die intrestvoet bedraagt momenteel 10,5 procent.

Impact op ondernemingen

Effect: Colpaert juicht de betere bescherming van de consument toe, maar merkt op dat het plaatje dubbel is voor de schuldeisers.

  • “Enerzijds kan de nieuwe wet, die de financiële rechten van de consument versterkt, resulteren in een verlaging van het kredietrisico. Particuliere klanten zullen immers minder snel in een negatieve schuldenspiraal terechtkomen vanwege de plafonnering van de incassokosten en zullen beter in staat zijn om hun schulden, die ze vaak bij meerdere schuldeisers hebben, af te lossen. Dat is op zijn beurt gunstig voor de kredietverstrekkers”, klinkt het. “Anderzijds moeten Belgische bedrijven hun incassoprocessen en -systemen grondig bijsturen, wat een niet te onderschatten investering in IT en personeel betekent. Bovendien kunnen de betaalpauzes die in de nieuwe regelgeving worden voorzien de betalingskloof verder vergroten, wat het ​ kredietrisico voor de kredietverstrekker verhoogt.”
  • Voorts blijkt uit cijfers van Intrum dat de consumenten in geldproblemen slechts 41 procent uitmaken van het totaal aantal particulieren met achterstallige facturen. “De helft van de Belgische consumenten die laattijdig betalen, doet dat omwille van administratiestress, administratieve onhandigheid of laksheid”, aldus Colpaert. “Zo’n 8 procent betaalt moedwillig te laat om zelf langer over zijn geld te kunnen beschikken. Ze gebruiken hun leveranciers als bank.”
    • Hij waarschuwt dat de nieuwe wet ervoor kan zorgen dat die twee groepen, goed voor 58 procent van het totaal aantal particuliere schuldenaren, hun schulden nog later zullen terugbetalen omdat “het gevoel van urgentie wegvalt”.
    • “Bij deze groepen zullen de schuldeisers meer middelen moeten inzetten en langer moeten wachten op hun centen”, klinkt het. “Mogelijk wordt het positieve effect van het doorbreken van de negatieve schuldenspiraal grotendeels teniet gedaan door het effect dat speelt bij deze laatste twee groepen.”

(nd)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.