Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) doopte gisteren het Vlaamse Datanutsbedrijf officieel om tot Athumi. Dat wordt de nieuwe naam voor het Vlaamse overheidsproject om de privacy van de burgers en bedrijven beter te beschermen bij het delen van gevoelige data.
Luister hier naar Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) in The Morning Drive bij Business AM:
In het nieuws: Het Vlaams Datanutsbedrijf kreeg gisterenavond op een event zijn nieuwe opmerkelijke naam, Athumi, en maakte zijn eerste partnerbedrijven bekend.
- De ambitie is om elke Vlaamse burger beschermde datakluizen te geven voor bijvoorbeeld medische informatie of diploma’s en officiële werkdocumenten.
- Daarnaast is er ook een economisch doel: door B2B-datacommunicatie (business-to-business) sterk te beschermen, hoopt Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) de Vlaamse data-economie te stimuleren.
Geciteerd: “We beschermen maximaal de data van onze mensen en bedrijven. Zij bepalen wat ermee mag gebeuren, denk aan AI of gepersonaliseerde diensten. Het is de missie van athumi om méér data méér inzetbaar maken voor méér bedrijven”, zegt Jambon in een mededeling.
Concreet: De identiteitsapp Itsme kondigde aan dat de datakluizen geïntegreerd zullen worden in haar applicatie. Andere apps zullen volgen.
- De strategie is dus om de Athumi-datakluizen vooral via bestaande apps tot de burgers en bedrijven te brengen. Andere partners van het eerste uur zijn Microsoft, Randstad en Doccle. Het project was een van de thema’s tijdens Jambons doortocht op het World Economic Forum in het Zwitserse Davos.
- Critici vrezen dat de Vlaamse datakluizen tot verwarring gaan leiden met bestaande identiteitstoepassingen. Maar het project zegt zich als een “neutrale partij” op de achtergrond te zullen opstellen.
- Dreigt er geen marktverstoring? “Athumi concurreert niet met bestaande spelers en zal alleen de onderliggende infrastructuur van datakluizen en datasamenwerking voorzien. De concrete applicaties en projecten worden door andere bedrijven en organisaties aangeboden”, zegt Jambon daarover.
Gezondheidsdata
Een ander voorbeeld: Samen met de overheidsinstellingen Flanders Technology & Innovation en VITO wordt gebouwd aan de datakluis voor gezondheid.
“Misschien wil je meer sporten, beter op je voeding letten, of gewoon meer bewustzijn creëren rond je gezondheid in het algemeen. Vandaag zijn dat heel verschillende werelden: gezondheidsgegevens zitten in je medisch dossier, je smartwatch volgt je bewegingen en hartritme en je voedingsaankopen zitten bij de supermarkt. Met een datakluis kunnen we hier één slimme persoonlijke dataruimte van maken, op maat van jouw leven en situatie”, legt projectleider Sarah Smits uit op LinkedIn.
De technologie: Het project gebruikt de standaarden van Solid, het privacyproject van niemand minder dan Tim Berners-Lee, de co-uitvinder van het internet.
Het aandeelhouderschap: Athumi is een autonoom bedrijf, met Vlaanderen als enige aandeelhouder. Op termijn zullen andere bedrijven kunnen instappen. Jambon: “De Vlaamse overheid blijft hoofdaandeelhouder om de onafhankelijkheid te blijven garanderen.”