Rudi De Kerpel over de slimme bekers van Goodless: “Onze focus ligt op recurrente evenementen”

De herbruikbare bekers van Goodless, een bedrijf van Rudi De Kerpel (ex-Eurotuin), werden na de Gentse Feesten vorig jaar ook gelanceerd op een tribune van voetbalclub AA Gent. Wat zijn de volgende plannen?


Luister hier naar het volledige interview met Rudi De Kerpel in The Morning Drive op Business AM:


In het nieuws: AA Gent lanceerde eerder deze maand bierbekers met chiptechnologie, een product van Goodless uit Deinze. Daardoor zal het gedaan zijn met het anoniem gooien van bierbekers naar spelers op het veld, al is dat volgens CEO Rudi De Kerpel maar bijzaak.

  • “De sterkte van ons concept zit vooral in het waarborgbeheer rond het gebruik van een herbruikbare beker. Als de beker terugkeert, wordt die in ons systeem automatisch en zonder menselijke tussenkomst terugbetaald aan degene die hem betaald heeft”, zegt de voormalige zaakvoerder van de tuincentra van Eurotuin.
  • Het verschil met de tribunes waar de bekers nog niet gebruikt worden, is volgens hem overduidelijk. “We verliezen minder dan 1 procent herbruikbare bekers. Er is geen beker op de vloer te zien. Als je een tribune verder gaat, merk je het verschil tussen wegwerp en herbruikbaar.”

De toekomst: Gaat Goodless de gechipte bekers nu massaal introduceren op de zomerfestivals?

  • “Dat is niet echt onze focus”, antwoordt De Kerpel. “Dat zal misschien raar klinken, maar wij zoeken eigenlijk eerder naar recurrente klanten. Om twee redenen: omdat het van de klant toch wel een basisinvestering vraagt om met smart te werken. Je hebt ook de toestellen nodig. Op dit moment hebben wij zelf nog geen toestellen in de verhuur, dus het betekent dat de organisator zelf op een vaste locatie de toestellen moet aankopen.”
  • “En anderzijds is het voor ons interessanter om iedere week een paar honderdduizend bekers te mogen wassen en verhuren aan evenementen die regelmatig plaatsvinden, dan één piekmoment waar je het hele bedrijf moet op gaan afstemmen.”
  • “Onze focus zit dus vooral op vaste venues zoals AA Gent, maar ook andere voetbalploegen, en organisaties zoals het Sportpaleis. We zitten ook al in de Vooruit in Gent. We hebben een aantal vaste plekken waar we hofleverancier zijn. Voor zowat ieder bedrijf is een recurrente klant toch altijd iets interessanter dan een volumeklant voor één moment.”

(fjc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.