De toegang tot goedkope Russische ruwe olie heeft de productie en de winst van Indiase raffinaderijen flink verhoogd, waardoor zij concurrerende geraffineerde producten naar Europa kunnen exporteren en een groter marktaandeel kunnen veroveren. Ondanks het Europese verbod, lijkt Russische olie alsnog zijn weg naar Europa te vinden.
Ondanks verbod vindt Russische olie zijn weg via India naar Europa

Waarom is dit belangrijk?
Rusland exporteerde voor de oorlog in Oekraïne grote hoeveelheden olie naar Europa. Echter als reactie op de wreedheden van het Kremlin en in een poging de Russische oorlogsmachine financieel te ondergraven, introduceerde het Westen verschillende initiatieven om olie uit het land van zijn markten te weren.Het nieuws: De recordhoge invoer van ruwe olie uit Rusland heeft de Indiase raffinaderijen geholpen de uitvoer van diesel en vliegtuigbrandstof naar Europa op te voeren.
- Voor de Russische inval in Oekraïne importeerde Europa gemiddeld 154.000 vaten diesel en vliegtuigbrandstof per dag (bpd) uit India.
- Dat steeg tot een hoogtepunt van ruwweg 200.000 bpd nadat de Europese Unie de invoer van Russische olieproducten vanaf begin februari verbood, zo blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau Kpler.
- De Indiase invoer van Russische ruwe olie steeg vorige maand voor de zevende maand op rij, waarbij Irak zijn toppositie van nummer één leverancier moest opgeven.
- Hoewel het vlaggenschip van Rusland, de Urals, het leeuwendeel uitmaakt van de Indiase aankopen, importeren de raffinaderijen ook lichtere kwaliteiten uit het verre oosten van Rusland zoals Sokol, Arco, Novy Port en het ESPO-mengsel.
- Ruslands grootste olieproducent Rosneft en de grootste Indiase raffinaderij Indian Oil Corp hebben recent een overeenkomst gesloten om de aan India geleverde oliesoorten aanzienlijk uit te breiden en te diversifiëren, merkt de International Business Times op.
- India zou in het eerste jaar na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne ruim 3,6 miljard dollar hebben bespaard, door ruwe olie uit Rusland met korting te importeren.
- India heeft 23 olieraffinaderijen die jaarlijks 249 miljoen ton olie raffineren, waarmee het de op drie na grootste producent ter wereld is.
België is grote afnemer
- Terwijl het Europese verbod Russische producten buiten de deur hield, steeg de uitvoer van Indiase diesel naar de EU het afgelopen jaar met zo’n 15 procent, stelt Kpler.
- De belangrijkste Europese afnemers zijn Frankrijk, Turkije, België en Nederland.
- Europa is daarnaast goed voor ongeveer 50 procent van India’s export van vliegtuigbrandstof. Eind december werden dagelijks gemiddeld 75.000 bpd geïmporteerd, tegenover 42.000 bpd een jaar eerder.
- De gegevens tonen hoe New Delhi de westerse druk om Moskou te isoleren weerstaat, en in plaats daarvan ervoor kiest om de handelsbetrekkingen met zijn oude bondgenoot te versterken.
- Voor het geïsoleerde Moskou zijn India en China de belangrijkste klanten geworden.
(nd)