Hongkong, een van de meest luxueuze winkelbestemmingen ter wereld, heeft een aanzienlijk deel van zijn aantrekkingskracht verloren. Vele hoogwaardige winkelpanden worden met leegstand geconfronteerd. Een brede groep buitenlandse merken heeft beslist hun aanwezigheid in de stad te verminderen en zich meer op nieuwe verkooppunten op het Chinese vasteland te richten. Dat blijkt uit rapporten van vastgoedbedrijven.
Luxeretail Hongkong worstelt met trage herstel activiteiten

Waarom is dit belangrijk?
Hongkong trok vier jaar geleden, voor de uitbraak van de coronapandemie, nog 56 miljoen bezoekers aan. De stad was dan ook een van de meest luxueuze winkelbestemmingen van de wereld. Volgens vastgoedbeheerders worden de winkelstraten van Hongkong inmiddels echter met een leegstand van ongeveer 50 procent geconfronteerd.Tsim Sha Tsui: Volgens cijfers van het vastgoedbedrijf Cushman & Wakefield liggen de huurprijzen in Tsim Sha Tsui, het centrum van de lokale luxedetail, momenteel 41 procent lager dan voor de uitbraak van de coronapandemie.
- Opgemerkt wordt dat Tsim Sha Tsu vorig jaar door Fifth Avenue in New York als duurste winkelvastgoedgebied van de wereld werd verdrongen. Volgens het vastgoedbedrijf Savills wordt in Canton Road, de beroemdste winkelstraat in Tsim Sha Tsui, momenteel een leegstand van ongeveer 53 procent opgetekend.
- “De meeste luxeretailers denken niet dat Hongkong terug zal keren naar de duizelingwekkende niveaus van negen jaar geleden, toen de markt hier een absolute piek liet optekenen”, zegt Simon Smith, directeur onderzoek bij Savills in Hongkong.
- Onder meer Tiffany, Valentino en Burberry hebben de voorbije drie jaar winkels in Hongkong gesloten. In hun plaats zijn vooral apotheken en sportwinkels gekomen. Vele andere winkels bleven leeg.
- De winkelsluitingen volgden op de onderdrukking van de protesten die in Hongkong het behoud van een democratisch beleid eisten. Die situatie werd door de uitbraak van de coronapandemie nog verergerd.
- De omzet van de totale detailhandel liet in Hongkong hierdoor een daling met ongeveer 30 procent noteren, grotendeels te wijten aan een achteruitgang van het aantal bezoekers van het Chinese vasteland, te wijten aan de opgelegde reisbeperkingen. Toeristen uit China zijn in Hongkong de belangrijkste motor van de markt voor merkwinkels en luxegoederen.
- De verkoop van juwelen, horloges en waardevolle geschenken liet in Hongkong vorig jaar een omzet van 4,9 miljard dollar optekenen. De inkomsten toonden daarmee meer dan een halvering tegenover vijf jaar geleden. Ook voor dit jaar wordt slechts een gedeeltelijk herstel verwacht. Het aantal bezoekers zou daarbij oplopen tot 70 procent van het niveau dat vijf jaar geleden werd gemeld.
Chinese vasteland: Tijdens de pandemie hebben veel luxemerken hun activiteiten op het Chinese vasteland uitgebreid door winkels te openen in de thuissteden van de consumenten, die door de pandemie niet langer in staat waren te reizen.
- Ook toeristische aantrekkingspunten zoals Hainan en Macau werden als nieuwe vestigingsplaatsen gekozen.
- “Hongkong zal nooit meer op het niveau komen van tien jaar geleden, toen het gebied voor Chinese reizigers de enige belastingvrije bestemming was”, geeft Nicolas Hieronimus, chief executive van L’Oreal, daarbij aan. “Nu hebben deze consumenten veel meer opties.”
- Belastingvrije winkels in Hainan lieten twee jaar geleden een omzetstijging met 84 procent optekenen, tegenover een gemiddelde groei van 36 procent voor het volledige Chinese vasteland.
- Hainan vertegenwoordigt inmiddels 13 procent van de totale omzet van de verkopen op de Chinese luxemarkt, tegenover een niveau van 6 procent voor de uitbraak van de coronapandemie.
- De analisten wijzen erop dat de fiscale regels voor een verdere versoepeling zullen zorgen, waardoor nog meer belastingvrije winkels kunnen worden geopend.
- China verkocht twee jaar geleden voor 68,8 miljard dollar aan luxeproducten. Dat betekende een verdubbeling tegenover twee jaar voordien.
- Daarmee overtreft China de piekverkoop van de totale retail in Hongkong tien jaar geleden, toen de sector in de stad 63 miljard dollar inkomsten liet optekenen.
- Deze verschuiving heeft ervoor gezorgd dat grote luxemerken – waaronder Hermes, Gucci, Brioni, Boucheron, Saint Laurent en Qeelin – de voorbije jaren in verschillende locaties op het Chinese vasteland nieuwe winkels hebben geopend.
- Ondanks de toenemende investeringen op het vasteland zijn sommige partijen nog steeds hoopvol gestemd over de vooruitzichten in Hongkong op lange termijn, vooral nu de wereldeconomieën en vakantiereizen zich blijken te herstellen.
- “De retailindustrie heeft in Hongkong een breedte en diepte die in Hainan niet is te vinden”, benadrukt Luca Solca, analist luxemarkten bij investeerder Sanford C. Bernstein. “Hongkong blijft voor Chinese consumenten bijzonder aantrekkelijk.”
(nd)