Retailexpert over Delhaize: “Ook vakbonden voelen dat we in een hele nieuwe wereld van retail stappen”

De overdracht van Delhaizewinkels aan zelfstandigen kwam voor velen als een verrassing. “Er is een fundamentele verschuiving aan de gang binnen het retaillandschap”, zegt Pierre-Alexandre Billiet op The Morning Drive van Business AM.


Beluister hier het volledige interview met Pierre-Alexandre Billiet.


De winkels van Delhaize die eigendom zijn van de Delhaizegroep zullen een zelfstandige uitbater krijgen. Het is een drastische beslissing. Pierre-Alexandre Billiet, CEO van retailmedium Gondola, legt uit.

  • “Die drastische beslissing heeft te maken met een economische wetmatigheid: als enerzijds de omzet in de moeilijkheden komt en anderzijds de kosten te hoog oplopen, dan moet je wel een fundamentele beslissing nemen”, zegt Billiet.
  • “Een zelfstandige kan de omzet doen groeien met net die dynamiek van een zelfstandige. Anderzijds heb je ook de kosten. Je moet weten dat een bediende die voor een geïntegreerde winkel werkt, meer kost. Zij hebben meer voordelen: compensaties voor weekend- en avondwerk liggen hoger dan wanneer bedienden voor een zelfstandige winkel werken.”

Reorganisatie

Nu zal ook de werking van Delhaize veranderen; het bedrijf schuift op van retailer naar groothandelaar. De overgenomen winkels moeten het huismerk van Delhaize aanbieden.

  • “Delhaize zal meer een soort van operator worden”, legt Billiet uit. “Lokaal, maar deel uitmakend van een internationale groep. Dat geeft het voordeel dat Delhaize die lokale verankering niet verliest, net omdat ze met zelfstandige winkels werken die eigenlijk nog meer verankerd zijn dan geïntegreerde winkels.”
  • “Veel activiteiten van headquarters in Brussel zullen worden overgeheveld naar Zaandam, waar Ahold Delhaize is gevestigd.”

Het is dus zeker niet ondenkbaar dat er hogerop ook een en ander zal veranderen.

  • Of er een mogelijke reorganisatie van het hoofdkantoor aankomt is Billiet nog niet helemaal duidelijk. “Dat er jobs zullen afvloeien en functies zullen veranderen is wel zeker. Er gaan er ook bijkomen, denk ik. Dat beheren van die zelfstandigen, dat doe je niet vanop afstand.”
  • “Ik denk dat heel het franchisemodel in België zal veranderen. Niet alleen bij Delhaize, ook bij andere retailers.”

Sterke concurrentie

  • “Heel het supermarktgegeven wordt heel sterk in het oog gehouden door alle concurrenten. Voor de hard discounters, een Lidl of een Aldi, is het minder interessant om te verzelfstandigen. Dat zijn meer militaire modellen met weinig ruimte om te discussiëren over lokale promoties enzovoort.”
  • “Ik denk ook dat dat hetgene is dat de vakbonden, of heel veel mensen vandaag, voelen. We stappen echt in een nieuwe wereld van retail in België”, aldus de retailexpert.

(as)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.